Sökning: "utomhusdidaktik"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade ordet utomhusdidaktik.
21. Rum för lärande, med eller utan väggar : En studie om utomhusdidaktikens relation till inomhusdidaktiken samt biologiämnet
Kandidat-uppsats, Institutionen för livsvetenskaperSammanfattning : Med den här uppsatsen har jag velat diskutera relationen mellan utomhusdidaktik respektive inomhusdidaktik som utgångspunkt för undervisningen i den svenska skolan. Ett annat syfte är att med utgångspunkt i ovan nämnda didaktiker fördjupa kunskaperna i utbildningsmetodik för lärare i allmänhet och biologilärare i synnerhet. LÄS MER
22. Utomhusverksamhet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att ta reda på pedagogers förhållningssätt till utomhuspedagogik, utomhusdidaktik och deras roll i utomhusverksamheten. Vi gjorde en jämförelse mellan fyra olika förskolor, två kommunala I Ur & Skur förskolor och två förskolor som har utomhusverksamhet som profil. LÄS MER
23. Inlärningsmiljöer : och dess inverkan på inlärningen inom de naturvetenskapliga ämnena
M1-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på om två olika inlärningsmiljöer har någon inverkan på barns inlärning av faktakunskaper inom de naturvetenskapliga ämnena. Detta har undersökts genom att två grupper med ett lika stort antal elever i varje, i årskurs ett, har genomfört två lektioner inom ämnet mossor och lavar, Kaningruppen i utomhusmiljö och Nyckelpigegruppen i inomhusmiljö. LÄS MER
24. Naturskolan, en tillgång
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskapSammanfattning : Det här arbetet är en undersökning av vad förskolor i kommunen har haft för nytta av Natur- och teknikskolan. Det är en kvalitativ undersökning baserad på sex intervjuer med pedagoger från tre skolområden i kommunen. LÄS MER
25. Hur kan vi som lärare aktivera elever mer fysiskt med enkla medel under skoldagen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka om det är möjligt att med enkla medel få in mer fysisk aktivitet för eleverna under en skoldag i årskurserna F-3 och vilka pedagogiska vinster det kan föra med sig. Genom observationer, elevintervjuer och egna genomförda aktiviteter både inomhus och utomhus, kom vi fram till vårt resultat. LÄS MER