Sökning: "utveckling spelberoende"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden utveckling spelberoende.

  1. 1. När bubblan brister : En tematisk analys av transformativt lärande hos personer i kris orsakad av spelberoende

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lysa Öster; [2019]
    Nyckelord :spel; spelberoende; spelberoendebehandling; transformativt lärande; kris; livsberättelser;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att analysera spelberoende personers process genom en kris och dess lärande. Studien har gjorts genom kvalitativa livsberättelseintervjuer, tematisk analys och Mezirows tio faser vilka utgår från fas ett: ett desorienterat dilemma. LÄS MER

  2. 2. Plötsligt händer det... men vem bär ansvaret? : En kvalitativ studie om hur Halmstad arbetar förebyggande med spelproblematiken i relation till samhällets risker och spelmarknadens utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Caroline Nordstrand; Liridona Jakupi; [2019]
    Nyckelord :Gambling addiction; risks; living conditions; collaboration; preventive work; inequality; organization; Spelberoende; risker; livsvillkor; samverkan; förebyggande arbete; ojämlikhet; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa uppsats är att undersöka och kritiskt reflektera hur de berörda aktörerna i Halmstad utifrån befintliga resurser arbetar förebyggande med spelproblematiken. Detta vill vi undersöka i relation till den snabba utvecklingen av spelmarknaden och samhällets risker samt hur dessa påverkar utvecklingen av spelberoende. LÄS MER

  3. 3. Samhällets spelskuld : En kostnadsestimering av spelproblemens skadeverkningar i Sverige

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Axel Norgren; Simon Torstensson; [2019]
    Nyckelord :gambling; problem gambling; social costs of gambling; spelproblem; spelberoende; spelmissbruk; problemspelare; samhällskostnader;

    Sammanfattning : Spel om pengar och dess konsekvenser för individ och samhälle har kommit att bli ett mycket omdiskuterat samtalsämne under 2019. Den svenska spelmarknaden omreglerades 2019 med motivet att motverka spelets skadeverkningar och att skydda konsumenterna. LÄS MER

  4. 4. Ska vi slå vad? : En studie om användarupplevelser och dess effekt på utveckling av spelberoende.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Filip Hallberg; Filip Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :Spelberoende; spelproblem; användarupplevelse; Hedonic-Motivation System Adoption Model; Flow Theory;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser undersöka sambandet mellan användarupplevelser och beroenden inom spel och vadhållning. Ett beroende i sig kan tillskrivas många egenskaper och orsaker, vilket gör det till en dynamisk term, och kan således undersökas och definieras i många avseenden. LÄS MER

  5. 5. Virtuella miljöer : En undersökning om huvudsakligt motiv för användning av virtuella miljöer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Armin Saracevic; [2009]
    Nyckelord :motiv; virtuella miljöer; ålder; likheter; skillnader;

    Sammanfattning : Vi bor i ett samhälle där virtuell verklighet används dagligen. Vi använder den för många olika syften, och det verkar som att det är oundvikligt att inte beröras av den. Virtuell verklighet används på skolor, på arbeten, hemma och nästan överallt. LÄS MER