Sökning: "utvecklingen av läs och skrivsvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden utvecklingen av läs och skrivsvårigheter.

  1. 1. Testning av morfologisk medvetenhet hos elever i årskurs 2

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Amar Yassine; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan olika språkliga förmågor och läs- och skrivutvecklingen, varav morfologisk medvetenhet är en av dessa förmågor. Att bedöma morfologisk medvetenhet kan alltså vara ett sätt att identifiera barn som är i risk för läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Ljudbokens plats i klassrummet : En studie om hur ljudboken kan utveckla literacy hos elever

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linn Hermansson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :  Den empiriska studiens syfte är att undersöka ljudbokens plats i klassrummet och om ljudboken kan utveckla elevernas literacy. I studien observeras och intervjuas svensklärare i mellanstadiet som använder sig av ljudböcker i klassrummet. Datainsamlingen från observationerna och intervjuerna har analyserats kvalitativt. LÄS MER

  3. 3. AI för en lyckad läsundervisning: : Pedagogers erfarenheter av att använda AI för att nivåkategorisera läsning och individanpassa läsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lejla Shafiee; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; dyslexi; EdTech; IKT; Lexplore; läslistor; läsning; läsutveckling; läs- och skrivsvårigheter; maskininlärning; screening;

    Sammanfattning : Utvecklingen av teknologiska lösningar i skolan har ökat i en drastisk fart, liksom teknologi i övriga delar av samhället. Ögonrörelser vid läsning har tidigare visat sig ha en koppling till läsförmågan, bland annat från studier gjorda på dyslektiker. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers upplevelser av läsande och skrivande på fritiden, i grundskolan och i gymnasiet : En intervjustudie av elever med och utan lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Amanda Malmström; Rebecca Ranjkesh; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund   Både grundskola och gymnasium har en viktig roll i utvecklingen av elevers läs- och skrivförmågor, i synnerhet för elever med lässvårigheter. Tidigare forskning har visat att läs- och skrivsvårigheter oftast är ihållande och kan påverka individens liv i flera avseenden gällande studier, arbetsliv och fritid. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER