Sökning: "våld musik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden våld musik.

  1. 1. Gangsterrappens maskulinitetsideal : Berättelser om brott som resurs för maskulinitets- och identitetsskapande i rap-texter

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Fatima Addberger; [2023]
    Nyckelord :Hiphop; Gangsterrap; låttexter; kriminalitet; maskulinitet; hegemoni; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen uppehåller sig vid hur maskulinitet och kriminell identitet konstrueras när individer s a s ”berättar sig själva”, konstruerar ett narrativ, en levnadsteckning, utifrån de egna erfarenheterna och den kontext de ingår i. Syftet är att visa hur texter ur den s k ”gangsterrappen”, genom berättelser om brott är identitetsskapande samt kan utgöra en resurs för konstruerande av en hegemonisk maskulinitet. LÄS MER

  2. 2. Autenticitet i rapp : En studie om autenticitet bland svenska gangsterrappare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Arthur Fredrik Schott Strömberg; [2022]
    Nyckelord :Rap; Hip-Hop; Authenticity; Sweden; Swedish Rap; Gangsta Rap; Gangsta Icon; Crime; Violence; Drugs; Music Video; Lyrics; Rapp; Hip-Hop; Autenticitet; Sverige; Svensk Rapp; Gangster Rapp; Gangster-ikon; Brott; Våld; Droger; Musikvideo; Sångtext;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen fokuserar på autenticitet inom rapp: hur den skapas och bibehålls. Först introduceras genren ”gangsterrapp” och därefter analyseras en uppsättning av låtar inom genren både text-, ljud- och bildmässigt. LÄS MER

  3. 3. KONTROVERSIELL MUSIK? : En studie om musiklärares synsätt på samt hantering av kontroversiell musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Oskar Nyström; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiet; Kontroversiell musik; Fältteori; Identitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskaper om kontroversiell inom musikämnet. Undersökningens frågeställningar fokuserar på vad musiklärare anser om kontroversiell musik samt hur kontroversiell musik används i skolan. Kvalitativa intervjuer genomförts med fyra musiklärare. Empirin har analyserats med hjälp av Bourdieus fältteori. LÄS MER

  4. 4. I do fear confusion and accidents : En kvalitativ studie av Yorgos Lanthimos filmer utifrån auteurteorin

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Isabella Sjöstedt; [2022]
    Nyckelord :Auteurteori; Yorgos Lanthimos; Kinetta; Dogtooth; Alper; The Lobster; The Killing of a Sacred Deer; The Favourite; filmanalys; auteur; regissör; absurdism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att göra en närläsning och undersöka Yorgos Lanthimos sex långfilmer; Kinetta, Dogtooth, Alps, The Lobster, The Killing of a Sacred Deer och The Favourite. Jag har analyserat dessa filmer utifrån auteurteorin där jag utgått från Jason M. Silvermans (2011) begreppsapparat. LÄS MER

  5. 5. Musikläraren, en galjonsfigur för musikämnets legitimitet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elsa J.Torstenson; [2022]
    Nyckelord :musikämnets legitimitet; kritisk diskursanalys; reproduktion; legitimitetsdiskurs; musikämnets natur; musikämnets förutsättningar;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker vilka legitimeringsdiskurser för musikämnet tre musiklärare i grundskolan uttrycker i samtal om musikämnet, samt hur dessa legitimeringsdiskurser förhåller sig hierarkiskt till varandra. Studien har ett kvalitativt angreppssätt med kritisk diskursanalys som teoretisk och metodologisk utgångspunkt. LÄS MER