Sökning: "vad är Miljömärkning"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden vad är Miljömärkning.

  1. 1. Vilken funktion fyller ICA I Iove eco? - En studie av hur en miljömärkning kan användas och påverka sin omgivning i en livsmedelsbutik.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC); Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Emma Kangas; [2023]
    Nyckelord :Sustainable consumption Environmental studies Green marketing; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The choices costumers make in the supermarket can influence to what extent food production is sustainable. There is also a growing pressure on retailers to step up and enable and encourage sustainable choices for the costumer. LÄS MER

  2. 2. Barnfamiljers ekologiska konsumtionsvanor : En undersökning om hur prisökningen har påverkat svenska barnfamiljers ekologiska konsumtionsmönster

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Aylin Hristova; [2023]
    Nyckelord :Ekologiska livsmedel; konsumtionsmönster; prisökning; miljömärkning; barn;

    Sammanfattning : Ekologiskt livsmedel har länge varit eftertraktat av konsumenter i hela Sverige. Anledningen till populariteten är olika, däremot anses den personliga hälsan, djurens välmående, miljön och den biologiska mångfalden vara en del av det viktigaste faktorerna till att konsumenter handlar ekologiska livsmedel. LÄS MER

  3. 3. Konsumenters uppfattningar av miljöpåverkan från e-handel - En undersökning av unga konsumenters uppfattningar av miljöpåverkan för olika leveransalternativ vid e-handel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lisa Ljungberg; [2022-09-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den globala uppvärmningen är ett ämne som ofta lyfts fram i media och som kräver att samhället gör vissa förändringar för att minska på utsläppen av växthusgaser. I Sverige står transport för en tredjedel av dessa utsläpp. LÄS MER

  4. 4. Konsten att handla hållbart : En studie om greenwashing och konsumenters förtroende till certifiering och miljömärkning av livsmedel

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefin Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Greenwashing; grön marknadsföring; grön konsumtion; livsmedel; ekologisk certifiering; miljömärkning;

    Sammanfattning : Consumer demand for green products in the market is increasing. This has led to green marketing becoming more common, however, the line between green marketing and greenwashing is not entirely clear. LÄS MER

  5. 5. Visualizing sustainability performance indicators of IT products effectively and correctly in a single display : A user study on visualizations of benchmarking data

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ella Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Information visualization; Sustainability; Sustainability Performance Indicators; Informationsvisualisering; Hållbarhet; Hållbarhetsprestandaindikatorer;

    Sammanfattning : Communication around climate change is a challenging area. It is beneficial for companies to present themselves as more environmentally sustainable than they are, leading to greenwashing. Type 1 ecolabels, as described in the ISO standard 14024, try to mitigate this problem by providing independent verification of a company’s claims. LÄS MER