Sökning: "vad är kognitiva fenomen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden vad är kognitiva fenomen.

  1. 1. Förlossningsrädsla som psykologiskt fenomen – Samband med den transdiagnostiska mekanismen intolerans för osäkerhet, andra psykologiska och medicinska faktorer samt livskvalitet

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Jenny Engström; Simone Vastamäki; [2023]
    Nyckelord :förlossningsrädsla; oro; ångest; förlossning; graviditet; trandiagnostiska mekanismer; intolerans för osäkerhet; överdriven hotestimering; positiva övertygelser om oro; upplevelsebaserat undvikande; livskvalitet; psykologiska och medicinska faktorer.;

    Sammanfattning : Oro och rädsla inför förlossning, även kallat förlossningsrädsla, är relativt vanligt bland gravida. Idag finns ett kunskapsglapp i förståelsen för detta tillstånd, inte minst gällande underliggande psykologiska mekanismer för hur förlossningsrädslan uppkommer och vidmakthålls. LÄS MER

  2. 2. Vad elever upplever är viktigt för att de ska närvara i skolan : En kartläggning bland elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :David Lundquist; [2019]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; Frånvaro; Elevnärvaro; Elevperspektiv; Grundskola; Inkludering; Kartläggning; Närvaro; Närvarofrämjande; Problematisk Frånvaro; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Närvaro i skolan har positiva samband med elevers kognitiva utveckling, socialisering och lärande, därför är det betydelsefullt att elever ges goda förutsättningar att kunna och känna lust att närvara i skolan då utbildningen ges. Med utgångspunkten att elevers perspektiv är viktiga i skolans närvarofrämjande arbete kartläggs i denna studie, med hjälp av webbenkäter och en kvantitativ ansats, vad elever upplever är viktigt för att de ska närvara i skolan. LÄS MER

  3. 3. Högteknologiskt samtalsstöd vid demens : En analys av samtal med och utan surfplatta med applikationen Book Creator

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Aina Birchwood; Matilda Hammarberg; [2015]
    Nyckelord :Dementia; communication; high technological communication aid; Book Creator; interactional phenomena; Conversation Analysis; Demens; kommunikation; högteknologiskt samtalsstöd; Book Creator; samtalsfenomen; samtalsanalys;

    Sammanfattning : Antalet personer insjuknade i demenssjukdom stiger, från 25 miljoner år 2000 till vad som beräknas uppgå till 63 miljoner år 2030. Demens kan beskrivas som en global störning av intellektuella funktioner där den kognitiva förmågan inklusive kommunikation är påverkad. LÄS MER

  4. 4. Fritid i fritidshem. En etnografisk studie kring beskrivningar av meningsfull fritid, fritidshemmets innehåll och meningserbjudande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Carin Blennerhed; [2014-03-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Fritidshem är en verksamhet som skall erbjuda barn meningsfull fritid och rekreation (Skollagen 2010:800) Vad detta kan vara och vem som definierar vad som är meningsfullt kan diskuteras. Pedagoger har stort inflytande över vad för pedagogisk verksamhet som skapas och fritidshemmets innehåll kan antingen planeras för barn som med barn beroende på hur man tolkar uppdraget i fritidshem och hur man ser på barn, barndom och pedagogik. LÄS MER

  5. 5. Utan självkänsla inget lärande- en fenomenologisk studie om elevernas uppfattningar om undervisning

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beata Izabella Tarczynska; Beata Izabella Tarczynska; [2013]
    Nyckelord :fallstudie; fenomenologi; kognition; kreativitet; målmedvetenhet; neuropedagogik; självkänsla; undervisning.; fallstudie; fenomenologi; kognition; kreativitet; målmedvetenhet; neuropedagogik; självkänsla; undervisning;

    Sammanfattning : Beata Izabella Tarczynska (2012). Utan självkänsla inget lärande- en fenomenologisk fallstudie om elevernas upplevelser av undervisning (With no esteem no learning- a fenomenological case studies on students`perceptions of teaching). Pedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER