Sökning: "vad är specialisering"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden vad är specialisering.

  1. 1. Speciallärarens uppdrag på mellan- och högstadiet : En kvalitativ intervjustudie med speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anne-Li Jonsson; Frida Lantz; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; språk- läs- och skrivutveckling; uppfattningar; föreställningar; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur speciallärare verksamma i årskurs 4–9 beskriver uppdraget för speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling. Studiens två frågeställningar innefattar frågorna om vad speciallärarna beskriver är uppdraget på mellan- och högstadiet samt vilka likheter och skillnader det finns i uppfattningar kring uppdraget. LÄS MER

  2. 2. Does motivation differ depending on young athletes opinions on specialization? : A quantitative study about youth team sports

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Gustaf Könberg; Viktor Trojmar; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Specialization; Youth athletes; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Aim  The purpose of the study is to investigate whether motivation differ depending on young athletes opinions on specialization.  Problem statement:- Does motivation type differ depending on young athletes opinions on specialization?  Method  We have chosen to use a quantitative working method. LÄS MER

  3. 3. VÄGARNA TILL TALANG : En kvantitativ studie som undersöker bidragande faktorer tilltalangutveckling.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Johan Wiklund; [2023]
    Nyckelord :Talent; talent development; conditions; ATDE; Talang; talangutveckling; förutsättningar; ATDE;

    Sammanfattning : Bakgrund. Talangutveckling är en central punkt i idrottens utveckling. Ordet är dock ettbegrepp som oftast används felaktigt i vissa situationer. Detta ger utrymme för mångafallgropar kring begreppet och främst i utvecklandet av talanger. LÄS MER

  4. 4. Framgångsrikt stöd vid dyslexi : ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amalia Espinosa; Capobianco Anna; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; dyslexi; metakognition; motivation; samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Capobianco, Anna och Espinosa, Amalia (2023). Framgångsrikt stöd vid dyslexi ur ett elevperspektiv. Speciallärarprogrammet med specialisering på språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Elit-damfotbollsspelares synpunkter och erfarenheter av tidig specialisering och diversifiering : En intervjustudie med akademispelare i Stockholmsområdet

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Felix Schmidt; Evdoxia Mantzoudi; [2022]
    Nyckelord :Early specialization; Sampling; Self-Determination Theory; Women; soccer; Tidig specialisering; Diversifiering; Självbestämmande teorin; Akademi; damfotbollsspelare;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att ge en djupare förståelse kring aktiva elit-damfotbollsspelares erfarenheter och synpunkter kring tidig specialisering/diversifiering i förhållande till motivationsaspekter. Frågeställningarna var: Vad är aktiva elit-damfotbollsspelares syn på tidig specialisering och diversifiering? Hur ser aktiva elit-damfotbollsspelare på sina erfarenheter inom idrotten i förhållande till motivationsaspekter? Metod Studien är kvalitativ och har genomförts genom intervjuer. LÄS MER