Sökning: "vardagsord."

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet vardagsord..

  1. 1. PEDAGOGISKA STRATEGIER FÖR ANDRASPRÅKS-INLÄRNING HOS KORTUTBILDADE ELEVER INOM SFI : Undervisningsmetoder, lättlästa texter och övrig resursanvändning för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Carlander; [2023]
    Nyckelord :analfabeter; lättläst; svenska som andraspråk; trygg; undervisning;

    Sammanfattning : Kortutbildade vuxna och analfabeter har ofta upplevt många svårigheter. Pedagoger och elever på sfi har svårt för att kommunicera eftersom nyanlända elever knappt talar svenska eller kan läsa och skriva. LÄS MER

  2. 2. Lärares didaktiska val kring muntlig undervisning i ordförståelse : En intervjustudie i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Hansson Gapinski; Olivia Kullenberg; Malin Linnér; [2023]
    Nyckelord :Verbal teaching; didactic choices; word comprehension; language development; choice of words; repetition; concretizing; and dialogue.; Muntlig undervisning; didaktiska val; ordförståelse; språkutveckling; ordval; upprepning; konkretion och dialog.;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att ge eleverna förutsättningar att leva i ett föränderligt samhälle och att lära ut språk som gör att de kan delta i olika samhällsfrågor. Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska val lärare gör vid muntlig undervisning för att utveckla elevernas ordförståelse. LÄS MER

  3. 3. Ordförståelse och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Olsson; [2022]
    Nyckelord :mathematics tasks; reading and word comprehension; begrepp; kontext; läsförståelse; matematiskt språk; ordförståelse;

    Sammanfattning : Problemområdet jag fokuserat på i detta examensarbete är elevernas bristande läs och ordförståelse inom matematiken. Denna problematik kan ses i den dagliga undervisningen i klassrummen och elevernas svårigheter med läs, begrepp oc hordförståelse inom matematiken kan försvåra elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  4. 4. Lärares strategier för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom NO-undervisningen i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rebecca Erdösy Larsson; Pernilla Callmer; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; intervjuer; lärare 1–3; naturvetenskap; språk- och kunskapsutvecklande NO-undervisning; transspråkande;

    Sammanfattning : TIMSS rapporten från 2019 visar att elever i åk 4 som är utlandsfödda eller med utlandsfödda föräldrar, inte har lika höga resultat i naturvetenskap som eleverna med minst en svenskfödd förälder. Forskning visar att det förutsätts att elever har tillgång till ett speciellt fackspråk för att tillägna sig ämneskunskaper. LÄS MER

  5. 5. ”Då får jag gå ut här hela vägen till femman, sen fick jag gå upp i y” - om elevers användande av matematikord för att beskriva, lösa och förklara matematikuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Iwarsson; [2020]
    Nyckelord :kommunikationskultur; matematik; sociokulturellt perspektiv; språk;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie på min egen lärarpraktik i matematik. Studien tittar på hur elever i grundskolans årskurs 9 använder matematikord när de beskriver, löser och förklarar matematikuppgifter. Syftet med studien är att utveckla min lärarpraktik samt att ge större utrymme för en matematisk kommunikationskultur i klassrummet. LÄS MER