Sökning: "vfu erfarenheter"

Visar resultat 16 - 20 av 105 uppsatser innehållade orden vfu erfarenheter.

  1. 16. Elevernas perspektiv på konflikter och konflikthantering i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Ugarph; Sojida Tadjihalilova; [2022]
    Nyckelord :Elever; fritidshem; kamratrelationer; konflikt; konflikthantering; lärare; skola;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien är att belysa elevernas perspektiv på konflikter och konflikthantering. Detta ligger till grund för våra upplevelser och erfarenheter från tidigare VFU och VI-dagar där vi har uppmärksammat att elever på fritidshemmen har svårigheter beträffande konflikter och konflikthantering. LÄS MER

  2. 17. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av handledning : en kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Charlotte Sjölander; [2022]
    Nyckelord :clinical practice; experience; nursing student; supervision.; erfarenhet; handledning; sjuksköterskestudent; verksamhetsförlagd utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år examineras det cirka 4300 sjuksköterskor i Sverige. Under deras utbildning varvas teori och praktik för att studenterna efter examen ska kunna utföra omvårdnadsuppgifter med skicklighet och leda omvårdnadsarbetet. LÄS MER

  3. 18. FÖRSKOLLÄRARSTUDENTERS RESONEMANG OM OMSORG En kritisk diskursanalys av studenters tal om omsorg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christer Rödin; [2021-08-27]
    Nyckelord :omsorg; diskurs; förskollärarstudent; förskola; EduCare;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet i studien är att vinna kunskap om hur förskollärarstudenter resonerar om begreppet omsorg i relation till sin utbildning. Mer specifikt åsyftar studien att besvara följande frågor: Hur definierar studenterna begreppet omsorg? Vilka diskurser framträder i talet om omsorg på förskollärarprogrammet? Hur reflekterar studenterna om sina kunskaper om omsorgens roll för det förskolepedagogiska fältet? Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Fairclough kritiska diskursanalys (1992,2010) och används även som analysmetod. LÄS MER

  4. 19. Barnmorskestudenters upplevelser av verksamhetsförlagd utbildning på förlossningsavdelning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Viktoria Sohlin; Karin Kullgren; [2021]
    Nyckelord :Student midwife; clinical internship; midwifery internship; midwifery student’s experiences; women centered care; labour ward; qualitative design; Barnmorskestudent; klinisk praktik; barnmorska praktik; barnmorskestudenters upplevelse; kvinnocentrerad vård; förlossningsavdelning; kvalitativ design;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barnmorskans yrkesområde är inom sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa. Detövergripande målet i barnmorskeutbildningen är att utveckla självständiga och kompetenta barnmorskor. Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) motsvarar ungefär halva studietiden och är en viktig del i barnmorskeutbildningen. LÄS MER

  5. 20. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av handledarens bemötande under VFU : påverkan på studenternas lärande inom omvårdnad

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Dilan Demirci; Jingwen Lundblad; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under VFU- perioder kan studenternas lärande påverkas både positivt och negativt, den handledande sjuksköterskan är en viktig faktor som avgör kvaliteten på studenternas lärande. Tidigare forskningar framkom att sjuksköterskestudenternas upplevelser av lärandet påverkas på olika sätt av relationen med handledaren, därav vore det intressant att fördjupa förståelsen för hur sjuksköterskestudenter upplever att handledarens bemötande påverkar deras lärande i omvårdnad. LÄS MER