Sökning: "vi- och dom-perspektiv"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden vi- och dom-perspektiv.

  1. 11. I naturen bland andar, förfäder och magi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tina Stojakovic; [2010]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Postkolonialism; Religion; Ursprungsbefolkningar; Vi- och dom-perspektiv;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomför jag med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys en undersökning av hur ursprungsbefolkningar och ursprungsbefolkningars religioner framställs i fyra läromedel i religionskunskap för grundskolans senare skolår. Fokus i undersökningen ligger på om det i läroböckernas framställningar förekommer spår av ett vi- och dom-perspektiv och på vilka sätt eventuella sådana spår yttrar sig. LÄS MER

  2. 12. Ett mångkulturellt dilemma ­ om pedagogers syn på en mångkulturell undervisning i olika miljöer

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Johansson; Jennie Lagerborg; [2008]
    Nyckelord :Mångkultur; undervisning; pedagog; samhällskontext;

    Sammanfattning : __________________________________________________________________________Att arbeta mångkulturellt är något vi finner viktigt inom skolan. Läroplanen nämner faktorer av mångkulturellprägel som skolans grundläggande värden. Våra erfarenheter säger oss att detta värde inte efterlevs. LÄS MER

  3. 13. Arbetsmaterial om Indien och Sverige - konstruktionen av ett jämförelsememory

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Gyllenswärd; [2007]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; frirum; geografi; kursplan; likheter; lärstilar; memory; samhällskunskap; skillnader; svenska; vi-dom-perspektiv; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Min avsikt har varit att utforma ett arbetsmaterial som ett komplement till de läromedel som finns idag. Det viktigaste för mig har varit att försöka utgå från elevernas intresse och fånga deras nyfikenhet, att erbjuda stor variation på uppgifter och arbetssätt och att sedan arbeta vidare med deras egna frågeställningar, men utifrån vissa givna uppgifter. LÄS MER