Sökning: "vi- och dom-perspektiv"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden vi- och dom-perspektiv.

  1. 6. Mångkulturalitet i skola och fritidshem : En studie om olika elevgrupperingar i den mångkulturella skolan och fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Armin Krakonja; Magdalena Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; mångkulturalism; vi och dom perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur fritidslärare förhåller sig till hur det skapas olika grupperingar på grund av sociala olikheter i elevgruppen i en mångkulturell skola och på ett mångkulturellt fritidshem. Frågeställningarna är utformade så att fritidslärarna har kunnat besvara hur de ser på mångfald i verksamheten och ur vilka aspekter de uppmärksammar grupperingar i den mångkulturella verksamheten beroende på sociala skillnader samt hur de arbetar för att skapa ett vi i verksamheten. LÄS MER

  2. 7. Inom och utom dig! : Hur beskrivs hindusimen och buddhismen i dagens läroböcker - en studie utifrån elevperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johan Hammarsten Rosander; [2014]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; postkolonialism; hinduism; buddhism; orientalism; andrafiering; exotifiering; eurocentrism; vi- och dom-perspektiv;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur hinduismen och buddhismen framställs i en lärobok för grundskolan 7-9, publicerad 2006. Undersökningen bygger på intervjuer och analyser av sex elever i årskurs nio. LÄS MER

  3. 8. Den sociala bakgården : En kvalitativ studie om hur yrkesverksamma och boende i Järvaområdet uppfattar social oro

    Magister-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Jesper Lindblom; [2013]
    Nyckelord :social oro; upplopp; socialt kapital; utanförskap; diskriminering; Rinkeby; Tensta; Husby;

    Sammanfattning : I Järvaområdet finns ett par områden med omfattande utanförskap. Rinkeby, Tensta och Husby har de senaste åren drabbats av flera upplopp där våld och hot mot samhällsföreträdare förekommit. LÄS MER

  4. 9. Vi och dom : En granskning av hur hinduismen och buddhismen framställs i tre läroböcker för gymnasiet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Johan Rosander Hammarsten; [2011]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religion; postkolonialism; hinduism; buddhism; orientalism; andrafiering; exotifiering; eurocentrism; vi- och dom-perspektiv;

    Sammanfattning : This paper examines how Hinduism and Buddhism are portrayed in three textbooks for an upper secondary school course in religion and is limited to a selection of books published in 2009. Based on a qualitative content analysis, the paper examines the extent to which there is an intentional division, that is to say a line between ‘them and us’ in the ways in which the religions are described, and to what extent the description of these religions in the textbooks are Eurocentric. LÄS MER

  5. 10. Sitter vi i samma båt eller vilka båtar sitter vi i egentligen : en studie om samverkan mellan aktörer i planeringsprocessen för Kiruna stadsomvandling

    Master-uppsats, SLU/Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)

    Författare :Eva Frennered; [2011]
    Nyckelord :Planeringsprocess; Kommunikativ planering; Kiruna stadsomvandling; Membership categorization analysis; Aktörssamverkan;

    Sammanfattning : I dagens samhällsplanering strävar man ofta mot att utforma kommunikativa planeringsprocesser där skilda intressenter är delaktiga i planeringsförfarandet. Avsikten med en kommunikativ planeringsprocess är att inbjuda aktörerna i processen till samverkan och dialog i syfte att få till stånd ett gemensamt agerande. LÄS MER