Sökning: "vin faktorer som påverkar"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden vin faktorer som påverkar.

  1. 1. Alcohol Monopoly in Sweden and Wine Properties That Drive the Wine Sales

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Roumi Roumi; [2020]
    Nyckelord :Statistics; applied mathematics; economics; alcohol monopoly; Systembolaget; alcohol sales; wine sales; wine properties; regression analysis; quantitative; qualitative; Statistik; tillämpad matematik; nationalekonomi; alkoholmonopol; Systembolaget; alkoholförsäljning; vinförsäljning; vinegenskaper; regressionsanalys; kvantitativ; kvalitativ;

    Sammanfattning : This research study in applied mathematical statistics, and industrial engineering and management aims to determine the wine properties that drive the wine sales in Sweden, while also examining how the monopoly in Sweden affects the alcohol sales and demand. Data were collected from Systembolaget, which is the only alcohol retail store chain in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Analyzing the Factors that Drive Wine Sales in Sweden : A Regression Analysis

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Ida Palmgren; Emma Soc Deschaeck; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis is a combined study of applied mathematical statistics and industrial engineering and management implemented to analyze and determine the success factors in the Swedish wine market to increase the profitability of wine producers. Hence, this thesis applied both a quantitative and qualitative approach to address this aim. LÄS MER

  3. 3. Factors influencing interpersonal variability in plasma enterolactone concentration

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Food Science

    Författare :Elin Hålldin; [2016]
    Nyckelord :enterolactone; lignans; interpersonal variability; intestinal microflora; phytoestrogens; plasma;

    Sammanfattning : Lignans are biologically active diphenolic plant compounds with potential health affecting properties. Some epidemiological studies have demonstrated that a high lignan intake is associated with risk reduction of several chronic diseases such as breast, prostate and colorectal cancer as well as cardiovascular disease. LÄS MER

  4. 4. Designens betydelse vid val av boxvin : En studie om konsumenters preferenser av designfaktorer på bag-in-box-vin.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Sofia Dahlqvist; Marie Hedén; [2015]
    Nyckelord :bag-in-box wine; graphic design; packaging design; bag-in-box-vin; förpackningsdesign; grafisk design;

    Sammanfattning : På den svenska marknaden står bag-in-box-vin för över 50 procent av allt vin som säljs och Sverige är det land där bag-in-boxen fått starkast fäste i världen (Fremin, 2012). Det gör att bag-in-box-förpackningen är en stor och betydelsefull produkt för vintillverkare och att ha kunskap om säljande design är viktigt för grafiska formgivare samt övriga involverade företag. LÄS MER

  5. 5. Vinlistor, vem bestämmer vad? : Hur restaurangägare/vinansvariga utformar vinlistor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Anton Eiserman; [2015]
    Nyckelord :Kunden; Restaurangägare; Val; Vin; Vinlistor;

    Sammanfattning : Människor i Sverige blir allt mer intresserad av mat och dryck vilket man kan se i antalet tv-program och i den ökade investeringen i alkoholreklamen. Detta och eget intresse i ämnet lade startskottet för intresset att undersöka hur vinlistor utformas för att få en ökad förståelse för hur vin hamnar på vinlistan. LÄS MER