Sökning: "violin teaching"
Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden violin teaching.
16. Fiolpedagoger inom genren svensk folkmusik : En intervjustudie om undervisningsmetoder och pedagogiska förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns grundläggande skillnader i undervisningsmetoder och pedagogiska förhållningssätt mellan fiolpedagoger inom genren svensk folkmusik. Jämförelsen fokuserar på lärare med respektive utan formell musiklärarexamen inom genren. LÄS MER
17. "Samspel – spela sams?" - en studie av stråkorkestrar vid kulturskolor
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Interaction and interplaying - a study of stringorchestras in municipal schools of music. The purpose of this study is to investigate how stringteachers within the municipal school of music thinks and discuss the topic interplay in the schools' string orchestras. LÄS MER
18. Rytm- och pulsutlärning till klassiska violinister : Hur ser undervisningen ut?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan IngesundSammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur fiolpedagoger på en kommunal musikskola undervisar i ämnet rytm och puls. Det saknas mer omfattande forskning inom området och vi ville därför göra en fördjupande studie som behandlar denna frågeställning. LÄS MER
19. Genrebreddens betydelse i violinundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan IngesundSammanfattning : Problemformuleringen i denna studie är ”Hur uppfattar fiollärare genrebreddens betydelse för elevers fortsatta musikintresse och utveckling?” Hur bemöter musikskolan den musikaliska evolutionen? Den evolution vilken, i och med 1900-talets paradigmskifte, fört det musikaliska synsättet från det traditionella mot ett allt mer öppet klimat i musikundervisningen. För att få svar på detta vände jag mig till fyra fiollärare med fiollärarutbildning och använde den kvalitativa intervjun som metod. LÄS MER
20. Vibrato - ett fiolmetodiskt perspektiv: Vad ska en fiollärare tänka på för att lära sina elever vibrato?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: Vibrato- a violin-methodical perspective. What is important to think of when teaching vibrato? The aim of this paper is to take part of the thoughts and experiences of violin teachers about how to teach vibrato, and to explore the consequences of different ways to proceed. Five teachers have been interviewed. LÄS MER