Sökning: "genre width"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden genre width.

  1. 1. ”Jag vill känna att det är ett brettinstrument…” : En diskursanalytisk studie om stråklärares syn på begreppet genrebredd i relation till undervisning på musik- och kulturskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Karin Svenstedt; [2020]
    Nyckelord :genre width; string teachers; string instrument; discourse psychology; focus groups; Swedish Community School of Music  ; genrebredd; stråklärare; stråkinstrument; diskurspsykologi; fokusgrupper; kulturskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vad stråkpedagoger har för attityd och syn på begreppet genrebredd samt hur detta kan relateras till undervisning på musik- och kulturskola. Studiens teoretiska ramverk utgörs av diskurspsykologi. LÄS MER

  2. 2. Nisch eller genrebredd? : en studie av undervisningsinnehåll i fråga om genrer inom akustisk gitarrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Katarina Jältfors; [2017]
    Nyckelord :Guitar; guitar education; music genre; genre width; music and culture school; Gitarr; gitarrundervisning; genre; genrebredd; musik kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger som undervisar i akustisk, nylonsträngad gitarr inom musik-och kulturskolan förhåller sig till musikgenrer i undervisningsinnehållet. Detta har studerats med avseende på hur repertoaren väljs genremässigt och vad som har inverkan på detta. LÄS MER

  3. 3. Att uppmana till handling : En kritisk diskurs- och genreanalys av debattartiklar om #MeToo

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Elin Österman; [2017]
    Nyckelord :#MeToo; Debattartikel; Ideologi; Feminism; Genreanalys; Diskursanalys;

    Sammanfattning : This study aims to critical investigate genre and discourses in six debate articles connected to the hashtag #MeToo. The study intends to identify common generic structures in the articles, followed by a discourse analysis with a feminist theoretical perspective to reveal ideological positions that forms the article and its content. LÄS MER

  4. 4. Sång i jazzgenren på gymnasienivå : En intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på undervisning och arbetssätt inom genreområdet jazz

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Nellie Waite; [2013]
    Nyckelord :jazz; upper secondary school; high school; vocal teacher; teaching; tool; socio-cultural perspective; jazz; gymnasiet; improvisation; sångpedagog; undervisning; redskap; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad insikt i hur sånglärare med utgångspunkt i kursplanens mål om genrebreddning hanterar genreområdet jazzsång i sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Genom att intervjua fyra sångpedagoger verksamma på gymnasiets estetiska program har jag tagit reda på vad som enligt dem kan betecknas som ett genreenligt sound eller genrespecifika egenskaper speciellt viktiga för jazzsång, hur dessa kunskaper kan förmedlas till eleverna samt hur sångpedagoger använder sig av jazzsångens genrespecifika element i sångundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Genrebreddens betydelse i violinundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Therese Olsson; [2012]
    Nyckelord :genre width; teaching; violin teacher; genrebredd; undervisning; fiolundervisning; fiollärare;

    Sammanfattning : Problemformuleringen i denna studie är ”Hur uppfattar fiollärare genrebreddens betydelse för elevers fortsatta musikintresse och utveckling?” Hur bemöter musikskolan den musikaliska evolutionen? Den evolution vilken, i och med 1900-talets paradigmskifte, fört det musikaliska synsättet från det traditionella mot ett allt mer öppet klimat i musikundervisningen. För att få svar på detta vände jag mig till fyra fiollärare med fiollärarutbildning och använde den kvalitativa intervjun som metod. LÄS MER