Sökning: "violin teaching"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden violin teaching.

  1. 11. A Handful of Considerations : Perspectives on Left-handedness in Violin Playing and Violin Pedagogy

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Krista Pyykönen; [2015]
    Nyckelord :violin; pedagogy; left-handedness; lateralization; instrument; music education; cultural psychology; violin; pedagogik; vänsterhänthet; lateralitet; instrument; musikpedagogik; kulturpsykologi;

    Sammanfattning : The topic of this study is left-handedness as a phenomenon in violin playing and classical violin pedagogy. The aim of the study is to investigate what kind of knowledge and approaches are crucial for taking left-handedness into account when teaching left-handed violinists in the normatively right-handed violin pedagogy. LÄS MER

  2. 12. Hur ska jag tolka det där? : En studie i hur lärare och elever på musik- eller kulturskola kommunicerar med varandra i enskild undervisning på fiol

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Andersson Ellinore; [2015]
    Nyckelord :one-to-one violin teaching; communication; video observation; design theoretical perspective; multimodality; enskild fiolundervisning; kommunikation; videoobservation; designteoretiskt perspektiv; multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare och elever på musik- eller kulturskola kommunicerar med varandra i enskild undervisning med fiol som instrument. Med hjälp av videoobservation som metod har tre lärare och deras elever observerats. Studiens teoretiska utgångspunkter utgörs av ett designteoretiskt och multimodalt perspektiv. LÄS MER

  3. 13. Vägen till en motiverande fiolundervisning : En intervjustudie med fyra fiollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Emelie Molander; [2015]
    Nyckelord :motivation; violin teaching; didactic; methodology; socio-cultural perspective; motivation; fiolundervisning; didaktik; metodik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få ökad kunskap om och förståelse för vilka didaktiska val fiolpedagoger kan göra för att främja elevers motivation till att spela och öva. För att komma närmare ett svar på denna önskan har intervjuer med fyra fiolpedagoger genomförts. LÄS MER

  4. 14. Rytmikundervisning för nybörjare i musik - en kvalitativ studie av instrumentalpedagogers syn på Rytmikpedagogikens möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Emeli Ek; [2014]
    Nyckelord :kulturskola; puls; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; instrumental teaching; beginners; eurhythmics; learning; rhythm; Swedish municipal music school; Pulse; Music Education; Educational Science; rytm; lärande; nybörjare; instrumentalundervisning; rytmikpedagogik; rytmik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This paper aims to explore instrumental teachers approach to possibilities with the eurhythmics in the education for beginners in music. The reason to this paper is the authors recurring speculations in how eurhythmics is done in Swedish municipal music schools and what role it has there. LÄS MER

  5. 15. Beautiful tone, Beautiful heart - En jämförande studie av Suzukipedagogiken i Japan och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Michaela Ottosson; [2014]
    Nyckelord :Personal Development. Utbildningsvetenskap; Instrumental teaching; Cross-cultural studies; Violin; Suzuki Method; Music pedagogy; Educational sciences; Personlig utveckling.; Instrumentundervisning; Kultur; Musikpedagogik; Suzukimetoden; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study deals with a subject that is much discussed among music teachers and violinists around the world: The Suzuki method and its cultural connection to the Asian and Japanese philosophies. It is a comparative study between Japan and Sweden and the Suzuki method in each country. LÄS MER