Sökning: "visor"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade ordet visor.

  1. 21. Så sjung, bara sjung! : initiala och operationella normer i sångboksöversättningar av Astrid Lindgrens visor via multimodal analys av text, bild och musik.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Anna Larsson; [2017]
    Nyckelord :songbook translation; multimodal analysis; song translation; Astrid Lindgren; initial and operational norms; musical rhythm; rhetorical style within songs; sångboksöversättning; multimodal analys; sångöversättning; Astrid Lindgren; initiala och operationella normer; musikalisk rytm; retoriska stilmedel i visor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att analysera vilka initiala och operationella normer som har använts vid översättningar till tyska av sångboksuppslag till visor skrivna av Astrid Lindgren. Modellerna som har använts är hämtade från Franzon (2009), Franzon (2016) och van Meerbergen (2010). LÄS MER

  2. 22. Deep brain stimulation av kaudala zona incerta : En undersökning av rösttremor hos patienter med essentiell tremor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Sara Lundmark; Malin Sjödin; [2017]
    Nyckelord :essentiell tremor; rösttremor; DBS; kaudala zona incerta; Zi; perceptuell auditiv bedömning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Deep brain stimulation (DBS) i kaudala zona incerta (Zi) har en tremorreducerande effekt vid den neurologiska sjukdomen essentiell tremor (ET). Stimulering av Zi har även positiva effekter på rösttremor, men individuella variationer förekommer. Tidigare har främst effekten mellan på- och avslagen stimulering undersökts. LÄS MER

  3. 23. Att gestalta visor från Östergötland - Ett sökande efter sånglig identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lisa Johansson; [2017]
    Nyckelord :musikpedagogik Description in artistic process; utbildningsvetenskap; konstnärlig processbeskrivning; scenisk gestaltning; ReeBoot Omstart; interpretation; sångteknik; Folkmusik; identitet; Visor; folk music; folk songs; identity; Scenic form; singing technique; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Under en period mellan 1700-talet till början av 1900-talet upptecknades en mängd folksånger och danslåtar i Östergötland, min hembygd. Syftet med detta arbete är att artikulera kunskap om en scenmusikalisk process som i sin tur haft som mål att synliggöra detta material: genom att välja ut, arrangera, programsätta och tillsammans med medmusiker framföra östgötska visor har jag i en processbeskrivande fallstudie velat undersöka hur de kan bilda en scenmusikalisk helhet som kommunicerar detta skiftande historiska material till en publik i vår tid. LÄS MER

  4. 24. Re-imagining motocross safety through autobiographical design

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Victor Larsson; [2017]
    Nyckelord :Interaction design; physical interaction; peripheral feedback; action sports; motocross;

    Sammanfattning : This study explores the design space of motocross within Human-Computer Interaction with focus on warning riders of danger while practicing unsupervised. Using autobiographical design, the aim was to investigate mechanisms and modalities suitable for motocross where the environment, tracks, physical and mental load on the riders were some of the challenges faced. LÄS MER

  5. 25. Vad ska vi sjunga idag? : Förskollärares val av musikaliska texter för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Liljerud; [2016]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; song; music; preschool; preschool-teacher; Estetiska lärprocesser; sång; musik; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra till en ökad medvetenhet kring vad som påverkar personal i förskolan i urvalet av musikaliska texter för verksamheten. Detta dels genom att lyfta hur förskollärare väljer sånger, visor, låtar och ramsor, samt vad de vill förmedla till barngruppen genom dessa. LÄS MER