Sökning: "visuella ledtrådar"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden visuella ledtrådar.

  1. 1. Real-time visual feedback of emotional expression in singing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Xuehua Fu; [2023]
    Nyckelord :Sound and Music Computing; Music Visualization; Cross-modal Feedback; Mapping; Music Expressivity; Multimodal Interaction; Ljud-och musikberäkning; Musikvisualisering; Korsmodal återkoppling; Kartläggning; Musikexpressivitet; Multimodal interaktion;

    Sammanfattning : The thesis project concerns the development and evaluation of a real-time music visualization system aimed at creating a multi-modal perceptual experience of music emotions. The purpose of the project is to provide singers with real-time visual feedback on their singing, to enhance their expression of emotions in the music. LÄS MER

  2. 2. En studie om visuella klassrepresentationer och makt i filmen “Parasite” : En visuell multimodal analys av filmen “Parasite”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Adam Eriksson; Camila Torres; Supreeya Phionuan; [2023]
    Nyckelord :Visual multimodal analysis; Class differences; social semiotics; representation; stereotypes; Parasite; Visuell multimodal analys; Klasskillnader; socialsemiotik; representation; stereotyper; Parasite;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att analysera vilka klasskildringar som görs i filmen “Parasite” (2019) med fokus på semiotiska element, metaforer och stereotyper. Förhoppningen med studien är att bidra till allmänhetens kunskap om hur visuella resurser som kameravinklar, miljöer, kroppsspråk, kläder, ljus och färgsättning kan användas vid produktioner för att påverka publikens åsikter och uppfattning. LÄS MER

  3. 3. Att skapa betydelse med vardagens texter. Betydelseskapande resurser hos kvinnor med kort studiebakgrund och inom sfi-utbildningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Mimmi Rombach; [2021-05-24]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; sfi; grundläggande litteracitet; affordanser; multimodalitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om kortutbildade vuxna utan grundläggande litteracitet och hur de interagerar med och skapar mening av vardagens texter. I arbetet benämns de verktyg med vilka individerna skapar förståelse för resurser och delas efter resursmodellen (Franker 2016) in i språkliga, litteracitetsanknutna och sociokulturella resurser. LÄS MER

  4. 4. Show, don't tell i Scott Pilgrim vs. the World : En analys av visuellt berättande i Edgar Wrights actionkomedi ScottPilgrim vs. the World

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emmet Holm; [2021]
    Nyckelord :Scott Pilgrim vs. the World; Visuellt berättande; Edgar Wright; karaktärer; Narrativ; Berättartekniker; Film;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera Edgar Wrights Scott Pilgrim vs. the World (2010) ochhur regissören Edgar Wright skapar ett narrativ med hjälp av olika visuella medel, så kallatvisuellt berättande. Visuellt berättande är någonting som Edgar Wright jobbar mycket med ialla sina filmer. LÄS MER

  5. 5. Hur skiljer sig populärvetenskapliga framställningari två olika medier, e-bok och video? : En jämförande analys av Introducing books och Explainer videos. Explained* och Introducing – Graphic guides.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Kindborg Elofsson; [2020]
    Nyckelord :E-book; Multimodality; Pedagogy; Popular science; Video; E-bok; Multimodalitet; Pedagogik; Populärvetenskap; Video;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur populärvetenskapliga framställningar gestaltas för e-bok och video. Resultatet visar de mediespecifika skillnader som medierna e-bok och video för med sig. LÄS MER