Sökning: "voice disorder"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden voice disorder.

  1. 1. Designing A Personal Knowledge Management System For People With Adhd

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Nicklas Heublein; [2023]
    Nyckelord :personal knowledge management; adhd; productivity;

    Sammanfattning : In an increasingly information-rich era, managing personal knowledge is becoming paramount, particularly for individuals with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), who often struggle with productivity and organisation. This master's thesis explores the design and development of a voice-to-task automation system and a simplified to-do list, specifically tailored for people with ADHD. LÄS MER

  2. 2. "Vems röst gäller?" : Upplevelsen av digital kommunikation hos individer med autism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Parwane Jafari; Liesbeth Van Dingenen; [2023]
    Nyckelord :Autism spectrum disorder; Digital communication; Experiences; Healthcare; Wellbeing; Autism; Digital kommunikation; Hälso-och sjukvård; Upplevelser; Välbefinnande;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har ca 1-2% av befolkningen autism som är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Individer med autism kan ha bristande kommunikation verbalt och kan vara i behov av digitala hjälpmedel för att ha en god kommunikation med vården. LÄS MER

  3. 3. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER

  4. 4. Uppföljning av röstfunktion hos barn med tidigt konstaterad unilateral recurrenspares: En pilotstudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Daniella Andersson; Johanna Carlsson; [2021]
    Nyckelord :recurrenspares; röstfunktion; röststörning; uppföljning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie var att kvalitetssäkra omhändertagandet av barn med tidigt konstaterad unilateral recurrenspares. Vi ville undersöka deras röstfunktion vid uppföljning 5-10 år efter konstaterad diagnos, för att på så vis avgöra om uppföljningen borde se annorlunda ut. LÄS MER

  5. 5. The use of and attitudes to voice amplification in higher education institutions

    Magister-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystem

    Författare :Joshua David Ashok; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background: Voice is still the most important tool used by teachers, but voice is varied and subject to problems. Teachers who lecture for long hours or have taught for most of their professional lives, face issues such as voice discomfort, chronic voice disorders, occupational voice disorder, stress, physiological and psychological problems. LÄS MER