Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Marco Polos resa till elevers medvetande Vad tillför skönlitteratur i Waldorfskolans historieundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Fogelberg; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Historiemedvetenhet; Historieundervisning; Skönlitteratur; Waldorf;

    Sammanfattning : Inom Waldorfpedagogiken finns en tradition av att muntliga arbetsformer dominerar undervisningen. Ett av Waldorflärarens viktigaste kall är att – utifrån ämnesrelaterad skönlitteratur – ha förmågan att återge engagerade och levande berättelser som fängslar eleverna. LÄS MER

  2. 7. Barngruppens storlek, arbetssituationen och uppdraget : En jämförandestudie mellan waldorfpedagoger och förskollärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ingrid Waldh; [2019]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskollärare; förskolan; waldorfpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie jämför uppfattningar om barngruppens storlek, det pedagogiska uppdraget och arbetssituationen hos waldorfpedagoger och kommunalt anställda förskollärare. Barngruppernai förskolan har växt de senaste decennierna, och frågan är alltjämt aktuell i samhällsdebatten. LÄS MER

  3. 8. Språkutveckling i Montessori- respektive Waldorfförskolan : En jämförelse av det pedagogiska arbetet med barns språkutveckling i Montessori- respektive Waldorfförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Saskia Baum; [2019]
    Nyckelord :Language Development; Montessori pedagogy; pedagogical strategies; preschool; Waldorf pedagogy; Förskola; Montessoripedagogik; Pedagogiska strategier; språkutveckling; Waldorfpedagogik;

    Sammanfattning : Språkutvecklingen hos barn har fångat en nyfikenhet hos mig under min studietid och hur det vardagliga arbetet kan utveckla barnens språkutveckling. Ett intresse för olika pedagogiska inriktningar har vuxit fram och vilka strategier som används inom dessa för att stimuleras den verbala språkutvecklingen. LÄS MER

  4. 9. Den antroposofiska bildningshumanismen porträtterad i svensk press : En studie om den svenska pressens framställning av Kristofferskolan och dess pedagogik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Religionsvetenskap

    Författare :Daniella Rust; [2018]
    Nyckelord :Antroposofi; waldorfpedagogik; Kristofferskolan;

    Sammanfattning : This paper studies newspaper articles from Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet and Expressen between 1949 and 1960 to see what is written about the anthroposophical Kristofferskolan. The paper intends to investigate and answer how Kristofferskolan and the Waldorf pedagogy are presented in these articles, if there are critical voices in the articles and how these express themselves, but also to what extent life view is addressed in the articles. LÄS MER

  5. 10. När Centraliseringen gav vingar åt det enskilda och potentiellt religiösa : En studie över hur Sveriges första waldorfskola fick statsbidrag i en tid när den dominerande trenden var emot

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marcus Pejnemo Åström; [2017]
    Nyckelord :Centralization; School History Sweden; Secularization; Private School; Centralisering; Sekularisering; demokratisering; fristående skola; Waldorfpedagogik; Kristofferskolan; Privat regi; 1960; Gunnel Ohlsson; Frans Carlgren; Stiftelsen Kristofferskolan; Försöksverksamheten; Utbildningshistoria;

    Sammanfattning : The study delves into reasons and arguments why Kristofferskolan, the first Waldorf school in Sweden, was able to get financial aid from the government in a time when it was unthinkable to support private schools in Sweden. From the 1950s until the 1990s publicly controlled schools were the norm in the Swedish school system and private schools were systematically dismantled. LÄS MER