Sökning: "writing- and reading development"
Visar resultat 11 - 15 av 286 uppsatser innehållade orden writing- and reading development.
11. Rektorers perspektiv på och speciallärarens erfarenheter av utvecklingsfrågor om undervisningstillgänglighet i läs- och skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
12. Att kombinera ämneskunskaper, pedagogik och teknik : En intervjustudie om F-3 lärares reflektioner kring användning av digitala verktyg i svenskundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : The purpose of this qualitative study is to investigate how primary school teachers use their subject knowledge in Swedish in combination with technology and pedagogy. Semi-structured interviews at three schools with five licensed teachers who teach Swedish have been interviewed based on a developed interview guide. LÄS MER
13. Att skapa förutsättningar för god läs-och skrivutveckling i klassrummet : Metoder och strategier som gynnar elevernas läs- och skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : A study that contributes to in-depth knowledge of which methods and strategies benefit students in reading and writing development in grades F-3. The study is based on previous research in the subject and a questionnaire answered by active or previously active teachers in grades F-3. LÄS MER
14. Lika möjlighet till lärande i samhällskunskap : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare i årskurs 4–6 möjliggör lärande för elever i läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Samhällskunskapsämnet ska bidra till att utveckla elevers kunskaper om demokratiska värden, mänskliga rättigheter samt utveckla förståelse för olika förhållanden och strukturer i samhället. Dessa kunskaper är avgörande för elevers möjlighet att leva och verka i samhället. LÄS MER
15. Inkludering samt läs- och skrivutveckling bland elever med språkstörning. : En studie i mellanstadielärares undervisningsmetoder i ämnet svenska.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I dagens skola möter läraren elever med skilda språkliga förutsättningar som alla ska ges möjlighet att delta i en inkluderande undervisning där läs- och skrivutveckling står i fokus. Syftet med denna studie är att undersöka vilka undervisningsmetoder verksamma lärare använder sig av för att främja inkludering samt läs- och skrivutveckling hos elever med språkstörning i ämnet svenska. LÄS MER