Sökning: "writing- and reading development"

Visar resultat 6 - 10 av 286 uppsatser innehållade orden writing- and reading development.

  1. 6. Stakeholders role in Sustainble Tourism Development. : A case study in Kenya, linked to Maasai culture.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Anna Hast; [2023]
    Nyckelord :Kenya; Siana conservancy; Maasai; Maasai Mara National Reserve; tourism; sustainable development; stakeholder engagement; Social Exchange Theory.;

    Sammanfattning : To keep in mind while reading and focus of the thesis: -       Sustainable tourism, what is it and who is it for?  -       How can the tourist industry affect cultures?  -       Why do some hosting population fear culture losses but happily receive tourists?  -       Why do people choose to travel?  -       What and how can I as an individual contribute?    The numbers of international tourists are steadily increasing along globalization, which makes it an important phenomenon to highlight. The tourist industry contributes to global development, which would preferably be done through sustainability’s three pillars: economically, socially, and environmentally. LÄS MER

  2. 7. Lässtrategier i undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter : En intervjustudie om hur lärare beskriver sin undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter för en ökad läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Grahn Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading and writing difficulties; grades 4-6; teaching; teachers; Läsförståelse; lässtrategier; läs- och skrivsvårigheter; årskurs 4-6; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur lärare beskriver undervisningen inom svenskämnet i grundskolans årskurs 4-6 med fokus på stöd för att utveckla läsförståelsen för elever i läs- och skrivsvårigheter genom lässtrategier. Målet är att bidra med idéer, tankar och kunskap om hur lärare kan planera sin undervisning för att stötta elevers läsförståelseutveckling. LÄS MER

  3. 8. Lärares didaktiska val av digitala applikationer : En intervjustudie kring hur lågstadiepedagoger motiverar sina val av digitala applikationer för att främja elevernas läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annelie Andersson; Anna Ewald; Nina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :digital tools; applications; literacy; primary school; digitala verktyg; applikationer; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : I Lgr22 står det formulerat att eleven ska få skapa texter enskilt och gemensamt där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Då digitala verktyg används nästan dagligen i skolverksamheten samt att dessa ofta är uppbyggda på att användaren ska navigera i applikationer så är det viktigt att synliggöra pedagogernas perspektiv och didaktiska val. LÄS MER

  4. 9. Läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever på högstadiet : En kvalitativ studie av fem SVA-lärares arbetssätt och hur de bemöter elevers modersmål i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Angelica Jenssen; Besjana Maxhuni; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; lärare; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur svenska som andraspråkslärare arbetar med läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever i undervisningen. Dessutom handlar det om svenska som andraspråkslärares inställning till flerspråkiga elevers modersmål i klassrummet. LÄS MER

  5. 10. Pararbete och grupparbete : F-3 lärares upplevelser om för- och nackdelar i elevers läs-, skriv- och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Viktoria Larsson; Josefine Kvist; [2023]
    Nyckelord :group work; classroom climate; communication; learning; learning environment; pair work; collaboration; Swedish teaching; grupparbete; klassrumsklimat; kommunikation; lärande; lärmiljö; pararbete; samarbete; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka kunskapen om och förståelsen för hur F-3 lärare anser att grupparbeten och pararbeten påverkar elevers läs-, skriv- och språkutveckling. Studien är av kvalitativ karaktär. Data har samlats in från semistrukturerade intervjuer med 7 legitimerade F-3 lärare. LÄS MER