Sökning: "writing- and reading development"

Visar resultat 21 - 25 av 286 uppsatser innehållade orden writing- and reading development.

  1. 21. Språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felix Lundgren; Robert Persson; [2023]
    Nyckelord :Education; educators views; language-developing working methods; language development; primary school; sociocultural perspective.; Utbildning; språkutveckling; grundskola; SO-undervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how teachers and principals conceptualize language development and what strategies they employ to promote language development in their students. The research was conducted using qualitative interviews in a primary school located in three cities in southern Sweden. LÄS MER

  2. 22. ”Nackdelar… finns det?!” : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sagans betydelse i svenskundervisning för skolans yngre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Vänseth; [2023]
    Nyckelord :fairy tales; reading; writing; reading development; Swedish teaching; sagor; läsning; skrivande; läsutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Sagor är en av flera texttyper elever ska få ta del av under sin skolgång och sagan kan användas på flera sätt samt för olika syften. Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om sagans didaktiska potential i svenskundervisningen i förskoleklass och årskurs 3. LÄS MER

  3. 23. "Oj vad vi är multimodala!" : En intervjustudie om lärares erfarenheter och arbete med multimodala texter i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ellen Hardefeldt; [2023]
    Nyckelord :multimodal texts; forms of expression; digital tools; The Four Resources Model; primary school; Swedish education; multimodala texter; uttrycksformer; digitala verktyg; resursmodellen; grundskolan; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lågstadielärares syn på och erfarenheter av multimodala texter i svenskundervisningen. Med detta menas hur kombinationer av flera olika uttrycksformer används i utformningen av text. LÄS MER

  4. 24. Läs- och skrivsvårigheter : Hur kan den undervisande svenskläraren främja språkutvecklingen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nilsson Persson; Sabina Dahlstöm; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. THE USE OF PROGRAMMING AS A TOOL FOR DESIGN BASED LEARNING IN BIOLOGY A classroom experiment in a 5th grade class

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Ahoo Shokraiefard; [2022-09-15]
    Nyckelord :STEM education; Middle school; Block programming; Designed based learning; Inquiry-based learning;

    Sammanfattning : The purpose of education is to prepare students for the future. The goal of integrating STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) into education is to develop scientific and technological knowledge in students, to prepare them for an advanced technological and democratic society, and to broaden their perspective of how to use, create, and make decisions about technology, and not less important, to prepare them for their future jobs (Honey, Pearson, and Schweingruber, 2014; Eng lish and King, 2015; Holbrook, 2017; Lachapelle et al. LÄS MER