Sökning: "language-developing working methods"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden language-developing working methods.

  1. 1. Språkutvecklande lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie med inblick i pedagogernas arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :HANSSON REBECCA; [2023]
    Nyckelord :Learning environment; Socio-cultural theory; Preschool teacher; Language development; Preschool; Förskollärare; Språkutveckling; Lärmiljöer; Förskola; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur pedagoger inom förskolan arbetar med att skapa lärmiljöer som främjar språkutvecklingen hos barn. Studien har teoretiskt utgångspunkt i den sociokulturella teorin och har en kvalitativ forskningsansats där datainsamlingsmetoden har varit semistrukturerade intervjuer och analyserats utifrån tematisk analysmetod. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felix Lundgren; Robert Persson; [2023]
    Nyckelord :Education; educators views; language-developing working methods; language development; primary school; sociocultural perspective.; Utbildning; språkutveckling; grundskola; SO-undervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how teachers and principals conceptualize language development and what strategies they employ to promote language development in their students. The research was conducted using qualitative interviews in a primary school located in three cities in southern Sweden. LÄS MER

  3. 3. Språkmiljöer i förskolan på olika villkor : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Alexandra Törnevik; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Language environment; Language disorder; Language development; Förskola; Förskollärare; Språkmiljö; Språkstörning; Språkutveckling;

    Sammanfattning : In the following study, the work of educators has been studied. This is in the form of how educators use language-stimulated learning environments to promote the language of children with language disorders. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärarna arbetar för att främja barns språkutveckling!

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hajer Kaddour; Meryem Yalçinkaya; [2020]
    Nyckelord :Multilingual; mother tongue; preschool; socio-cultural perspective; language development;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate the preschool teacher’s attitude and attitude towards working with children who have Swedish as a second language. We are also investigating what working methods and materials preschool teachers use to promote multilingual children's language development with regards to the Swedish language and the child's mother tongue. LÄS MER

  5. 5. Lyfte Läslyftet? : En enkätstudie om lärares upplevelse av det kvarstående värdet med Skolverket utbildningssatsning Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jenny Pantzar; [2020]
    Nyckelord :Language-developing methods; teachers collegial learning; Läslyftet; Språkutvecklande arbetssätt; Kollegialt lärande;

    Sammanfattning : The education for teachers regarding student’s development of the reading ability called The Reading Enhancement is one of the Swedish National Agency for Education’s major investments, which has cost about SEK 800 million so far and is estimated to reach about 60,000 teachers throughout Sweden. Has the investment generated the result that the National Agency for Education strives for regarding a language-developing way of working in all subjects at all stages of the education system?     The purpose of this study is to compare the answers from teachers who teach Swedish and other subjects apart from Swedish regarding to how they use the methods and ideas from The Reading Enhancement in their teaching. LÄS MER