Sökning: "yrkeskompetens för lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden yrkeskompetens för lärare.

  1. 16. Tycker du om att läsa böcker i skolan? : En studie om den skönlitterära läsundervisningen ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Martina Eriksson; Erika Sundh; [2008]
    Nyckelord :elevperspektiv; läslust; läsundervisning; skönlitterär läsning;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och förstå skriven text är idag en nödvändig kunskap för att fungera i samhället. Trots detta har elevers förmåga till läsning och förståelse av framför allt skönlitteratur försämrats de senaste åren (Skolverket, 2007). LÄS MER

  2. 17. Slöjd från år 1 : önskedröm eller möjlighet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Maria Forsström; Maria Larsson; [2008]
    Nyckelord :estetiska ämnen; skapande verksamhet; undervisning; timplan;

    Sammanfattning : Slöjd från år 1 i grundskolan, är det en möjlighet eller en önskedröm? Denna fråga har legat som grund för vår studie som utförts vid två skolor i Västerbotten. Syftet med studien var att genom intervjuer och enkäter försöka ta reda på lärarnas inställning till en tidigare start av slöjd. LÄS MER

  3. 18. Att alla barn lär sig läsa och skriva ­ lärares viktigaste uppdrag

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pernilla Granlund; Helen Högberg; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; upptäcka; reducera; und;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet är att undersöka hur lärare upptäcker elever i läs- och skrivsvårigheter i skolår respektive 3 och hur de arbetar för att främja dessa elevers inlärning.Frågeställningar · Vad har lärare för synsätt på, och tankar kring läs- och skrivsvårigheter? · Hur upptäcker lärare att en elev är i läs- och skrivsvårigheter? · Hur går lärare vidare när läs- och skrivsvårigheter upptäckts? · Hur kan lärare arbeta för att reducera läs- och skrivsvårigheter? · I vilken mån utgår lärare från teorier eller forskning i arbetet med elever i läs- ochskrivsvårigheter?Metod och material som använts är en kombination av studier av tidigare forskning samt enkvalitativ semistrukturerad intervju med lärare som har elever i skolåroch 3. LÄS MER

  4. 19. Animation as a subject in school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Peter Jando; [2006]
    Nyckelord :Animation; school; film; filmutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka vad det finns för åsikter, tankar och reflektioner kring Skolverkets förslag på kursplan för ämnet Animation hos fyra lärare på Medieprogrammet. Syftet är också att försöka ta reda på om förslaget upplevs som realistiskt, dvs. LÄS MER

  5. 20. Lärares syn på fritidspedagogens roll i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Åberg; [2004]
    Nyckelord :Education; Lärare; fritidspedagog; kompetens och samarbete; Pedagogik;

    Sammanfattning : Idén om att skolbarnsomsorgen skulle samarbeta med skolan föddes för mer än ca 40år sedan. Denna idé ledde senare till att skolbarnsomsorgen expanderade samtidigt som samverkan mellan de två parterna aktualiserades på mitten av 70- talet. LÄS MER