Motivation till matematik : En systematisk litteraturstudie som undersöker vad i undervisningen som kan bidra till hög motivation till matematik för elever.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Elevernas motivation till matematik är något som påverkar prestationen i ämnet. Om lärare kan öka elevers motivation till matematik förväntas de höja sina prestationer. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad det är i undervisningen som påverkar elevernas motivation. I studien ingår 30 artiklar som analyserats genom uppdelning i två huvudkategorier och sex underkategorier. Huvudkategorierna är materiella hjälpmedel i undervisningen och psykiska och sociala aspekter i undervisningen. Många metoder och aspekter i undervisningen har granskats samt bevisat ge hög motivation hos eleverna. Flera metoder kombineras ofta för att öka motivationen hos eleverna. Vilket resulterar i att det är svårt att tyda om det är en enskild metod som motiverar eleverna, eller om det är en kombination av flera. I resultatet presenteras digitala verktyg och sociala interaktioner mellan elever som viktiga delar för en hög motivation. Utifrån resultatet konstateras även att det är ytterst individuellt vad som motiverar varje enskild individ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)