Sökning: "Ämnessamverkan"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Ämnessamverkan.
1. Nycklar till ämnessamverkan : En didaktisk studie ur ett lärarperspektiv om samverkan med religionskunskap i årskurserna 7–9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Subject collaboration is a working method for teachers that is stated in the school's governing documents. The study has aimed to put subject collaboration with religious education in a context and investigate what subject collaboration looks like in practice, as well as some underlying factors that enable subject cooperation. LÄS MER
2. Geografiundervisning och didaktiska val för lärare med elever i behov av särskilt stöd : Eleven i centrum
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Det finns ett antal olika studier om geografiundervisning i svensk grundskola, men inte med avseende på geografiundervisning på resursskolor. Elever som har behov av mer stöd än vad som kan tillgodoses genom den ordinarie skolan, har därför möjlighet att få sin undervisning på resursskolor. LÄS MER
3. Ämnesövergripande arbetssätt –ur ett lärarperspektiv igymnasieskolan : En empiristyrd tematisk analysstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Ett ämnesövergripande arbetssätt har både en lång historia och genererar goda resultat,trots detta förskjuts lärarnas uppdrag mot andra, i vissa fall disparata, arbetsuppgifter inom utbildningsväsendet. Hur kommer det sig, är ett ämnesövergripande arbetssätt för svårt? Eller finns det andra förklaringar, det är det som denna studie skall försöka att titta närmare på. LÄS MER
4. Infärgning mot idrott och hälsa på fordon- och transportprogrammet. : En kvalitativ studie om lärares uppfattning om infärgning och anpassning till examensmålen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Programinfärgad undervisning har visat sig ha en positiv effekt på både elevers motivation likväl som på deras resultat. Utifrån examensmålen uppsatta av Skolverket uppmuntras lärare att samarbeta över ämnesgränserna för att göra utbildningen mer inriktad mot respektive program. LÄS MER
5. Ämnessamverkan i grundskolan : En studie av lärares syn på ämnessamverkan mellan slöjd och matematik respektive slöjd och svenska
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how primary school teachers perceive and apply cross-curricular teaching between handicraft and mathematics and between handicraft and Swedish. The study highlights the teachers vision of subject interaction, the degree to which, the manner in which the subject interaction takes place, and if there are pros, cons or concrete gains by working with the topic subject interaction. LÄS MER