Sökning: "ämnesdidaktisk modell"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ämnesdidaktisk modell.

  1. 1. Islam och Terrorism i Massmedier : En diskursanalys av hur Islam och Terrorism framställs i svenska dagstidningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Bahar Erguner; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien beskriver medias framställning av islam utifrån specifikt tre dagstidningar. Syftet är att undersöka medias framställning av islam, specifikt i tre svenska dagstidningar år 2001 och 2011: Dagens Nyheter, Aftonbladet och Svenska Dagbladet. LÄS MER

  2. 2. Vikten av talet om taluppfattning. En studie om elevers taluppfattning på de nationella proven i matematik i årskurs 3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Gunvor Johansson Kraft; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Studiens syfte är att finna vilka svårigheter elever i årskurs 3 visar inom taluppfattning på det nationella provet. Undersökningen syftar också till att ta reda på om det finns någon eller några dominerande kritiska moment som ger samband eller påvekan på andra kritiska moment inom taluppfattningen. LÄS MER

  3. 3. Digitala medier i ämnet samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Gazmend Hysejni; [2015]
    Nyckelord :Digitala medier; Digital kompetens; Ämnesdidaktisk kompetens; Undervisning; Kompetens;

    Sammanfattning : I denna studie har jag använt mig av de ämnesdidaktiska principerna som en teoretisk modell för att möjliggöra förståelsen för hur lärare i ämnet samhällskunskap använder sig av digitala medier i sin undervisning. Det empiriska materialet i studien kommer ifrån sex intervjuade lärare som arbetar på tre olika högstadieskolor. LÄS MER

  4. 4. Att leka matte i förskolan - Ett utvecklingsarbete i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :lek; lärande; matematik; förskola; learning study;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med detta utvecklingsarbete är att visa hur planerade leksituation kan bidratill barns matematikutveckling i förskolan. Frågeställning handlar om hurplanerade leksituationer kan bidra till barns matematikutveckling i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Lärarens undervisningsansvar i den muntliga kommunikationen

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Victor Kindeberg; [2011]
    Nyckelord :Pedagogisk retorik; idrott och hälsa; muntlig kommunikation; undervisning och lärande; undervisningsansvar; Pedagogical rhetoric; physical education; oral communication; teaching and learning; teaching responsibilities;

    Sammanfattning : Sammanfattning Utgångspunkten i den här studien har varit lärarens muntliga kommunikation och hur den kommer till uttryck i den konkreta undervisningssituationen med fokus på skolämnet idrott och hälsa. Pedagogisk forskning om lärande och ämnesdidaktisk forskning brister ofta i att hänsyn ej tas till lärarens roll och dennes muntliga kommunikation i undervisningen. LÄS MER