Sökning: "läsloggar"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet läsloggar.

  1. 1. Men de kan ju redan läsa! : En kvalitativ undersökning av läsundervisning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Wäster Hägg; [2019]
    Nyckelord :högläsning; läsa i alla ämnen; läsförståelse; läsgrupper; läslogg; läsmotivation; läsundervisning; ordförråd; svenska; tyst läsning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : I denna intervjustudie får sju lärare berätta om hur de läsundervisar sina elever på mellanstadiet. Ämnet har valts för att ta reda på hur lärare utformar sin undervisning i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i undervisningen : Arbetssätt för att främja elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping

    Författare :Rebecka Ekstrand; Amanda Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :högläsning; boksamtal; skola; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva enligt didaktisk forskning, hur högläsning kan användas i undervisningen och vilka arbetssätt som finns med högläsning och boksamtal för att främja elevers lärande. Litteraturstudien riktas in mot årskurserna F-3. LÄS MER

  3. 3. "En läsande klass" : På vilka sätt stödjer materialet elevers läsförståelse?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ulrica Fältenhag; [2015]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsförståelseundervisning; läsning; textsamtal.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete studerar på vilka sätt ”En läsande klass” stödjer elevers läsförståelse. Arbetets syfte har varit att undersöka och analysera materialet utifrån litteratur och forskning för att utläsa hur elevernas läsförståelse stöds. LÄS MER

  4. 4. Att främja en god skönlitterär läsförståelse på gymnasiet : Lärares undervisningsmetoder och elevers uppfattning om deras litteraturundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Jennifer Svensson; [2014]
    Nyckelord :Litterär läsförståelse; läsförståelseutveckling; läsarter; litteratursamtal; läslogg; loggbok;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vilka metoder tre gymnasielärare använder sig av för att främja en god litterär läsförståelse och jämföra detta med metoderna loggbok, läslogg och litteratursamtal som forskning bland annat förespråkar. Vidare är syftet att undersöka hur fyra gymnasielever uppfattar sin litteraturundervisning och litterära läsförståelseutveckling. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturundervisningen inom svenska som andraspråk : En kvalitativ och jämförande studie om tre lärares användning av skönlitteratur i svenska som andraspråk i grundskolans senare del

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Emelie Vargård; [2014]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; undervisning; skönlitteratur; grundskolans senare del; svenskämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka tre andraspråkslärares skönlitteraturundervisning i grundskolans senare del. Studien utgår från frågeställningarna vilken skönlitteratur som läses och hur den väljs, hur lärarna undervisar med hjälp av skönlitteratur, vilket syfte skönlitteraturundervisningen har samt vilka svenskämneskonceptioner som går att urskilja. LÄS MER