Sökning: "teaching responsibilities"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden teaching responsibilities.

  1. 1. Formativ bedömning i undervisning ur lärarperspektiv i ämnet engelska : Formativ bedömnings fördelar och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Danny Antar; [2024]
    Nyckelord :Formative assessment; elementary school; teachers´ attitudes; formative assessment techniques;

    Sammanfattning : Abstract: The purpose of this study was to investigate the attitudes of six elementary school teachers towards formative assessment strategies and how they employ them. The study employed a qualitative approach, utilizing semi-structured interviews to explore the teachers´understanding formative assessment, its application in their teaching practices, and the perceived advantages and disadvantages associated with its use. LÄS MER

  2. 2. Elevers upplevelse av särskilt stöd : En studie om hur elever i gymnasiet upplever sitt behov av särskilt stöd och om de får det stöd de behöver i idrottsundervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marianne Gimhag; Fanny Huss; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att undersöka hur elever som har rätt till särskilt stöd upplever skolundervisningen med särskilt fokus på ämnet Idrott och hälsa. Studien utgår från frågeställningarna: Hur upplevs särskilt stöd utifrån elevens perspektiv?Hur upplever eleverna det särskilda stödet inom Idrott och hälsa? Hur motiveras elever med särskilt stöd att delta i idrottsundervisningen? Teori och metod Detta är en kvalitativ studie som inspireras av tre teoretiska utgångspunkter som är normkritisk pedagogik, KASAM samt Self-Determination Theory. LÄS MER

  3. 3. Undrar vem jag är på jobbet : En kvalitativ studie om fritidshemslärares och fritidspedagogers beskrivning av sitt dubbla uppdrag samt dilemman med det dubbla uppdraget

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Solmaz Jafari; Özlem Tamaddonzia; [2023]
    Nyckelord :dual assignment; after-school teacher; after-school educator; school time; fritidshemmet; fritidslärare; fritidspedagog; dubbla uppdrag; skoltid;

    Sammanfattning : The title of our essay is I wonder who I am at work. It is a qualitative study about the descriptions of leisure teachers and leisure educators of their dual mission and the dilemmas of the dual mission. The purpose of this study is to examine the dilemmas after-school teachers and after-school educators encounter in their professional role. LÄS MER

  4. 4. To Read or Not to Read, That Is the Question : An Analysis of Governmental Publications, the Curriculum of Upper Secondary School, and a Closer Look at Teachers’ Work with Reading Promotion in the English Subject at Swedish Upper Secondary Schools

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabelle Zetterberg; [2023]
    Nyckelord :reading promotion; upper secondary school; Sweden; reading for pleasure; ESL teaching; textual analysis; governmental policy texts; questionnaire;

    Sammanfattning : Recent reports have confirmed that Swedish adolescents read less every year. Because of these reports, Swedish governments have implemented regulations to provide directions and emphasize the importance of reading promotion. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiskt ledarskap i förskolan. : En kvalitativ studie om tolkning och tillämpning av förskolans läroplan, ledarskap, ansvarsroller och processkvalitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vesna Trajkovska; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; leadership; management; quality in preschool; preschool; responsibility roles preschool; process quality in preschool; preschool curriculum; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; ledning; kvalitet i förskolan; förskolan; ansvarsroller förskolan; processkvalitet i förskolan; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Förskolepersonalens lednings- och ansvarsroller har förtydligats i samband med nya statliga riktlinjer och en ny läroplan, reviderad (2018) då förskolepersonal med olika befattningar visat svårigheter att uppfylla förskolans läroplan, mål och uppdrag. Tolkningen av det nya uppdraget varierar från förskola till förskola. LÄS MER