Sökning: "kommersiell-tv och public service"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kommersiell-tv och public service.

  1. 1. Morgonprograms olika återspeglingar av verkligheten : En samtalsanalytisk studie av politiska nyhetsintervjuer  i Nyhetsmorgon (kommersiell tv) och Morgonstudion (public service)

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellinore Stringborn; Antonia Conradsson; [2021]
    Nyckelord :Nyhetsmorgon; Morgonstudion; gestaltningsteori; nyhetsintervju; samtalsanalys; politiker; Public service; kommersiell tv; morgonprogram;

    Sammanfattning : This study investigates the diffrences and similarities between interviews with politicians from two different Swedish morning news shows called Morgonstudion and Nyhetsmorgon. This is to see if there is a connection between how the news interview is designed and the fact that it is public service or commercial tv. LÄS MER

  2. 2. Vart fan är vi på väg? : En kvalitativ studie om den unga vuxna publikens uppfattning av frågesportprogrammen På spåret och Alla mot alla

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Gustaf Ränkeskog; Lukas Jacobson; [2020]
    Nyckelord :Qualitative research; Audience research; Genre theory; Uses and gratifications; Information; Entertainment; Game show; Quiz show; Quiz program; På spåret; Alla mot alla; Filip and Fredrik; Public service; Commercial broadcasting; Discovery Networks; Sveriges Television; Kanal 5; Kvalitativ forskningsstudie; Publikstudie; Genreteori; Uses and gratifications; Information; Underhållning; Game show; Quiz show; Frågesportprogram; På spåret; Alla mot alla; Filip och Fredrik; Public service; Kommersiellt tv-bolag; Discovery Networks; Sveriges Television; Kanal 5;

    Sammanfattning : The intent of this bachelor thesis is to specify the reasons why the young adult audience consumes the Swedish television quiz programs Alla mot alla and På spåret, which needs the programs might fulfill and the difference between the two programs. The study also reflects on the difference between similar quiz programs on commercial vs. LÄS MER

  3. 3. Public service vs Kommersiell TV. SVT, TV4-gruppen och MTG: En kvalitativ fallstudie om de ledande aktörerna på den svenska TV-marknaden och deras marknadsorientering.

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Monika Ocieczek; Cecilia Wallin; [2012]
    Nyckelord :Market orientation; Public service; Commercial broadcasting; Market-driven; Driving Markets;

    Sammanfattning : The Swedish TV broadcasting market is constantly changing together with the players in it. The questionto be answered by this paper is how the players in the market handle these changes and to what extentthe players are changing the market. LÄS MER

  4. 4. Hur bra är ett program om ingen tittar? : En studie om hur produktionspersonal resonerar kring underhållningsprogram i Public Service- och kommersiella kanaler.

    Kandidat-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Michael Shacham; [2012]
    Nyckelord :Public Service; Kommersiell TV; Underhållning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka hänsyn som måste tas när underhållningsprogram, bl.a. de som är baserade på utländska format, produceras för att visas i Public Service-kanaler.I studien, som . LÄS MER

  5. 5. Fråga en man istället : En kvantitativ studie om hur könsfördelningen ser ut i SVT 1 Rapport och TV4-Nyheterna.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Hanna Johnsson; Zandra Pfäffli; [2010]
    Nyckelord :SVT 1; TV4; TV4-Nyheterna; SVT 1 Rapport; könsfördelning; nyhetsinslag; nyheter; kommersiell tv; public service; genus; kvinna; man;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate if female and male reporters and interviewees get the same amount of time in the news feature in the Swedish news programs TV4-Nyheterna and SVT 1 Rapport. The aim of this study was also to investigate if there is a breakdown of the reporting lines between male and female reporters, that is, if they are reporting on various topics. LÄS MER