Sökning: "ämnesintegrerat"
Visar resultat 11 - 15 av 132 uppsatser innehållade ordet ämnesintegrerat.
11. Ämnesintegrering av sex och samlevnad i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sex och samlevnad är ett ämne som kommer mer och mer upp i samhällsdebatten. Även Skolverket vill tydliggöra hur sex och samlevnadsundervisning ska integreras i skolans arbete. Forskning visar att sex och samlevnad är ett svårt ämne men att det finns strategier som lärare använder sig av för att kunna undervisa i ämnet. LÄS MER
12. Att räkna potatisar, arean på en gitarr och matematiska tygkunskaper – eller? : En studie om ämnesintegrerat arbetssätt inom matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Som blivande lärare behöver man kunskap inom olika undervisningsmetoder, insyn i lärarkollegors erfarenheter och med forskning som grund. Syftet med den här undersökningen har varit två huvudsakliga frågeställningar; i vilken utsträckning används ämnesintegrerat arbetssätt inom matematikundervisningen och vilken är den allmänna synen och erfarenheterna bland matematiklärarna i de utvalda skolorna. LÄS MER
13. Att arbeta med ämnesintegration
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I läroplanen för gymnasiet står det att det är lärarens ansvar att ge eleverna en möjlighet till ämnesövergripande arbete för att reflektera runt yrkeslivets gränsöverskridning (Skolverket, 2011). Som blivande lärare i idrott och hälsa samt naturkunskap ser vi flera gemensamma områden som skulle kunna integreras med varandra. LÄS MER
14. Ämnesintegrering med programmering : Hur fungerar ämnesintegrerad undervisning ur ett lärarperspektiv?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att studera möjligheter och/eller hinder vid ämnesintegrering med programmering i åk 4-6. I den här studien innebär ämnesintegrering ett projekt där flera ämnen samarbetar. LÄS MER
15. Grundskollärares inställningar till ämnesintegrerat arbete.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Det står ingenstans i styrdokumenten att skolan ska vara rolig och att det är det undervisningen ska fokusera på. Men det är oftast mer intressant för elever att lära om undervisningen är rolig. Ämnesintegrerat arbete beskrivs i den här kunskapsöversiktens artiklar som ett roligt sätt både att undervisa på och att ta in nya kunskaper. LÄS MER