Sökning: "ämnesintegrering"

Visar resultat 16 - 20 av 201 uppsatser innehållade ordet ämnesintegrering.

  1. 16. Naturvetenskap är intressant men estetiska uttrycksformer gör naturvetenskapen roligare : Förskollärare beskriver ämnesintegrering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Thorsell; Helena Thurén; [2021]
    Nyckelord :naturvetenskap; estetiska uttrycksformer; ämnesintegrering; attityd; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning: I förskolans uppdrag lyfts vikten av såväl estetiska uttrycksformer som naturvetenskap i förskolan och att alla barn ska ges förutsättningar att utveckla kunskaper inom dessa ämnen. Tidigare forskning visar också att naturvetenskap i kombination med estetiska uttrycksformer bidrar till en lekfull undervisning med ett varierat innehåll och att det resulterar i ett större naturvetenskapligt lärande hos barnen. LÄS MER

  2. 17. Geografiundervisning och didaktiska val för lärare med elever i behov av särskilt stöd : Eleven i centrum

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Sandra Elisabet Kuusinen; [2021]
    Nyckelord :Resursskola; geografi; undervisning; didaktik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Det finns ett antal olika studier om geografiundervisning i svensk grundskola, men inte med avseende på geografiundervisning på resursskolor. Elever som har behov av mer stöd än vad som kan tillgodoses genom den ordinarie skolan, har därför möjlighet att få sin undervisning på resursskolor. LÄS MER

  3. 18. Ämnesintegrering av sex och samlevnad i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Lundegårdh; Victoria Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :genusteori; heteronormen; lärarnas kompetens; stöd; relationer;

    Sammanfattning : Sex och samlevnad är ett ämne som kommer mer och mer upp i samhällsdebatten. Även Skolverket vill tydliggöra hur sex och samlevnadsundervisning ska integreras i skolans arbete. Forskning visar att sex och samlevnad är ett svårt ämne men att det finns strategier som lärare använder sig av för att kunna undervisa i ämnet. LÄS MER

  4. 19. Ämnesintegrering ur lärarperspektiv med fokus på teknikämnet : En kvalitativ intervjustudie av verksamma lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mariam Barazeghi; [2021]
    Nyckelord :Subject integration; interdisciplinary education; technical subject; Ämnesintegrering; ämnesövergripande undervisning; teknikämnet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine teachers perceptions of subject-integrated teaching, with a focus on the subject of technology. Subject-integrated teaching, in a school perspective, means that two or more subjects elaborates together to create a holistic understanding within a knowledge area. The study has a qualitative approach. LÄS MER

  5. 20. Hur förhåller sig grundskollärare till bildämnet i den egna undervisningen av andra ämnen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Lind; Linnea Ast; [2021]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnesintegrering; bildundervisning; lärandestrategier; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur grundskollärare förhåller sig till bildämnet i sin egen undervisning av andra skolämnen utifrån ett didaktiskt och metodiskt perspektiv. Studien utgår från ett sociokulturellt forskningsperspektiv och utgörs av en kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER