Sökning: "10 åringar"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden 10 åringar.

  1. 1. Elevers avslutande av fritidshemsplacering : Utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linette Andersson; Miriam Larsson Markebo; [2023]
    Nyckelord :Agens; barndom; barndomssociologi; barnperspektiv; barn som aktörer; barns perspektiv; frihet; fritid; fritidshem; kamratkulturer; meningsfull fritid.;

    Sammanfattning : Inledning Många fritidshemsplaceringar avslutas när eleverna är runt 9–10 års ålder, trots att fritidshemmet är en plats för relationsskapande, där vuxenstöd finns och gemenskap framhålls som väsentligt. Skolverket (2022) skriver fram utvecklandet av kamratrelationer som betydande och att undervisningen i fritidshemmet ska ske till stor del situationsstyrt, utefter elevernas egna behov och intressen. LÄS MER

  2. 2. Förmågor och egenskaper vid selektering av 10-12 åringar inom fotbollen : en intervjustudie med högt rankade akademier i Sverige

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Alfred Cöster; Thom Ollig; [2021]
    Nyckelord :tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka hur olika akademiklubbar med hög rankning reflekterar runt sin selektering av unga (10-12 år) fotbollsspelande pojkar, och om det finns specifika färdigheter som tekniska, taktiska, fysiska eller mentala som är mer prioriterade än andra.   Frågeställningar · Utifrån vilka förmågor och/eller egenskaper selekteras fotbollsspelande pojkar i åldern 10-12 år i svenska licenserade akademier? · Hur ser selektionsprocessen i licenserade akademier ut för att identifiera spelare som besitter specifika förmågor eller egenskaper? · Utgår licenserade akademier från någon mall för att systematisera deras selektionsprocess?  Metod Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativt semistrukturerad intervjumetod. LÄS MER

  3. 3. Det levande biblioteket : Att öka intresset hos barn för att besöka bibliotek via rörliga AR-bokomslag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fanny Olsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Fysiska biblioteksbesök minskar år för år rapporterar Kungliga Biblioteket (2019) samtidigt som unga läser allt mindre på fritiden (Sveriges Radio, 2019). Rapporten “Unga Berättar” från 2018 har visat att unga har ett intresse av att läsa böcker men att besöka bibliotek lockar desto mindre (Hedemark, 2018). LÄS MER

  4. 4. Maktrelationer i skönlitteratur för 6-9-åringar - traditionella eller banbrytande? : En analys av del 1 och del 4 i Handbok för superhjältar ur ett critical literacy-perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Jakobsson; Sara Sundbom; [2020]
    Nyckelord :critical literacy; maktrelationer; skönlitteratur; årskurs F-3; åldrarna 6-9;

    Sammanfattning : I undervisningen kan skönlitteratur användas på många sätt - som underhållning eller som ett sätt att inhämta kunskap genom att kritiskt granska det lästa. Språk, litteratur och makt är nära sammankopplade och barn identifierar sig ofta med och kan ta efter de (ofta stereotypa) beteenden som karaktärerna uppvisar. LÄS MER

  5. 5. Principles of a Gamification Concept in a Museum Using AR for Enhancing the Engagement in Children

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Hedvig Fahlstedt; [2020]
    Nyckelord :Augmented Reality; Gamification; Museum; Exhibition; Engagement; Visitor Engagement; Principles of Gamification; Mechanics; Dynamics; Emotions; Tekniska Museet; Gamified Experience;

    Sammanfattning : Museums are not only public repositories of culture, but also educational institutions striving to emotionally stimulate visitors with an explorative educational experience. However, it is stated knowledge that museums can be considered boring, especially by the younger visitors. LÄS MER