Sökning: "Afterschool programs"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Afterschool programs.

  1. 1. Fysisk aktivitet i fritidshemmet : Med hjälp av digitala medel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofie Jonsson; Johanna Lundin; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Digitala medel; Fritidshem; planerad fysisk aktivitet; Fri lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärare i fritidshems erfarenheter gällande styrd fysisk aktivitet och fri lek, samt användning av digitala medel i aktiviteterna. Studien utgick från semistrukturerade intervjuer där sex lärare i fritidshem från sex olika skolor i sex olika kommuner intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet i fritidshemmet och pedagogers syn på hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Victor Rasmusson; Adam Olsson; [2023]
    Nyckelord :Barnfetma; elever; fritidshem; fysisk aktivitet; pedagoger; övervikt.;

    Sammanfattning : Denna studie tar upp ett ökat samhällsproblem, nämligen barnfetma och övervikt. Syftet med studien var att undersöka hur det svenska fritidshemmet främjar och ger möjlighet till fysisk aktivitet, samt vad fritidspedagoger erbjuder för aktiviteter på fritidshemmen och deras kompetenser inom fysisk aktivitet. LÄS MER

  3. 3. De vill bli förstådda : En kvalitativ studie om fritidshemslärarnas tolkning av utåtagerande elever i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Fatima Ibrahim Aden; Meri Kahsay; [2022]
    Nyckelord :leisure time teachers; outgoing students; verbal communications; emotional communications.; fritidshemslärare; utåtagerande elever; verbala kommunikation; emotionella kommunikation.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to find out that the leisure time teachers’ interpretation of outgoing students and how they work to prevent it in the after-school program. In addition, it is observed the working methods of leisure time teachers’ and the influence of communication in the dealing of outgoing students. LÄS MER

  4. 4. "Utan omsorg inget lärande" : Organisatoriska utmaningar och möjligheter i den kompletterande undervisningen på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frederika Ribbarp; Jian Bergman; [2021]
    Nyckelord :Kompletterande uppdrag; fritidshem; aktivitet; planeringstid; formell struktur; informell struktur;

    Sammanfattning : Our study is looking into afterschool teacher's reflections of their experiences with challenges and possibilities in the complementary education and student's perspective about the afterschool education. To accomplish these results, we have interviewed six afterschool teachers and four students. LÄS MER

  5. 5. "När det innehållet når alla eleverna på fritidshemmet är det kvalitet." : En undersökning av fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Daniel Eng; Sabina Isil; [2020]
    Nyckelord :afterschool program; meaningful leisure-time; quality; systematic quality development work; curriculum; fritidshem; meningsfull fritid; kvalitet; systematiskt kvalitetsarbete; läroplan;

    Sammanfattning : This study is based on previous quality reviews of the afterschool program and previous research that points to a problem in the businesses. The problem consists of deficiencies in planning, developing and evaluating the activities of the afterschool program, which means systematic quality work. LÄS MER