Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “DET ÄR SÅ STRUKTURELLT ATT MAN TAPPAR BITEN ATT LEVA”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Fredrika Taube Sjöstrand; Nelly Ängheden; [2023-05-23]
    Nyckelord :Arbetsterapi; rättspsykiatrisk slutenvård; högsäkerhetsmiljö; aktivitetsutförande; återintegration;

    Sammanfattning : Bakgrund Arbetsterapeuter har fokus på människans görande som påverkar hälsa och välbefinnande, och möjliggör för engagemang i meningsfulla aktiviteter. Arbetsterapeuter arbetar inom rättspsykiatrisk slutenvård där personer som har begått ett brott under påverkan av en allvarlig psykisk störning vårdas. LÄS MER

  2. 2. PERSONERS UPPLEVELSE AV MENINGSFULLA AKTIVITETERS PÅVERKAN VID LÅNGVARIG SMÄRTA

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Amanda Jivsäter; Helena Lunde Wetterström; [2023-05-23]
    Nyckelord :Kronisk smärta; delaktighet; arbetsterapi; Kronisk smärta; delaktighet; arbetsterapi;

    Sammanfattning : Bakgrund Arbetsterapeuter fokuserar i sitt arbete på aktivitet och görande och en aktivitet kan ha olika mening och betydelse beroende på person och sammanhang. En tidigare meningsfull aktivitet kan plötsligt ge upphov till känslor av tomhet och förlorar sin mening i ett annat livsskede. LÄS MER

  3. 3. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER

  4. 4. ARBETSTERAPEUTERS ERFARENHETER AV ATT ARBETA PERSONCENTRERAT INOM KOMMUNAL HÄLSO- OCH SJUKVÅRD MED PERSONER SOM DRABBATS AV STROKE

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lurin Abdullah; Suzan Rezaie; [2022-05-27]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Personcentrerad vård; Strokerehabilitering;

    Sammanfattning : Bakgrund Arbetsterapeuter har en förståelse för olika aspekter i vardagen och hur dessa faktorer påverkar personens görande i aktivitet. Stroke är den tredje vanligaste dödsorsaken och påverkar personers vardag på olika sätt. Personcentrering utgör en stor del av arbetet för att främja personers delaktighet i sin vardag. LÄS MER

  5. 5. Meningsfulla aktiviteter för personer med demens på särskilt boende för äldre - En litteraturöversikt om aktivitetsbaserade interventioner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Caroline Ekberg; Rebecca Herkel; [2022]
    Nyckelord :meningsfulla aktiviteter; demens; särskilt boende för äldre; görande; varande; tillhörighet; blivande; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Meningsfulla aktiviteter är viktigt för att uppleva hälsa och välbefinnande. Idag finns en brist på meningsfulla aktiviteter för personer med demens som bor på särskilt boende för äldre. Personer med demens kan ha svårt att självständigt engagera sig i aktiviteter. LÄS MER