Sökning: "Andrea Lärare"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden Andrea Lärare.

  1. 21. Klassrumsinteraktion och skolbakgrund En studie om undervisningen av nyanlända elever på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Andrea Melander; [2015-07-02]
    Nyckelord :nyanlända; skolbakgrund; klassrumsinteraktion; interaktionsmönster; språkintroduktionsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan de didaktiska metoder som lärare i svenska som andraspråk använder för interaktion och elevers skolbakgrund. Nyanlända elever utgör en heterogen grupp med varierande skolerfarenheter och den här studien undersöker vilka konsekvenser lärares förhållningssätt till elevernas skolbakgrund får för undervisningen gällande former för interaktion och interaktionsmönster. LÄS MER

  2. 22. Att undervisa om multiplikation i grundskolans tidigare år : Lärares tankar om introduktion, fortlöpande undervisning och tabellträning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Andréa Magnusson; [2015]
    Nyckelord :Multiplication; multiplication teaching; explanatory models; table training; automaticity; Multiplikation; multiplikationsundervisning; förklaringsmodeller; tabellträning; automatisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur lärare beskriver sin undervisning av multiplikation i årskurs 1−3 och årskurs 4−6 när det kommer till introduktion, fortlöpande undervisning och tabellträning. Kvalitativa intervjuer med sex lärare har genomförts för att undersöka vilka mål de intervjuade lärarna har med sin multiplikationsundervisning samt hur lärarna beskriver innehållet i sin multiplikationsundervisning. LÄS MER

  3. 23. Om matematisk problemlösning och hur det kan stödja elevers kommunikativa förmåga : Ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Andrea Mako; [2015]
    Nyckelord :problemlösning; kommunikation; förmågor; begrepp;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en djupare förståelse och kunskap om hur lärare arbetar med problemlösning och hur elever kan utveckla den kommunikativa förmågan genom arbete med problemlösning. Studien har en kvalitativ inriktning och genomfördes med hjälp av intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Skolan är inte designad för alla elever – en studie om lärarrollens konsekvenser för skolsegregationen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Filip Nilsson; Axel Vikengren; Andrea Melander; [2015]
    Nyckelord :lärarroll; skolkultur; segregation; habitus; bourd;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Bakgrund: Trots att skolans kompensatoriska uppdrag är tydligt framskrivet i skollagen visar forskningatt skolan misslyckas med att vara likvärdig och kompensatorisk. Skolan kan snarare ses som en del ibefästandet och reproduktionen av ekonomiska, sociala och kulturella klyftor. LÄS MER

  5. 25. Hur matematikundervisningen kan utformas för att gynna elever med fallenhet för matematik : Ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Andrea Mako; [2015]
    Nyckelord :Problemlösning; lösningsstrategier; berikning; nivågruppering; diagnoser; elever med fallenhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en djupare förståelse och kunskap om hur matematikundervisningen kan utformas så att den bemöter elever med fallenhet för matematik. Syftet var även att få kunskap om hur arbetet med problemlösning kan gynna dessa elever. I genomförandet av studien intervjuades fem verksamma matematiklärare i årskurs 4-6. LÄS MER