Sökning: "Anpassade förskolor"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Anpassade förskolor.

  1. 1. Klimatanpassning av förskole- och skolmiljöer

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Clara Wimer Bergman; [2023]
    Nyckelord :climate adaptation; preschool environment; school environment; green and blue solutions; outdoor space; klimatanpassning; förskolemiljö; skolmiljö; blå och grönalösningar; friyta; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Increased average temperatures, rising sea levels and heat waves are some examples of the consequences of climate change. Cities are particularly vulnerable to climate-related events due to their structure and lack of green and blue spaces causing negative impacts on both the environment and public health. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Tillgängligheten i de yngsta barnens estetiska skapande inom Reggio Emilia filosofin : En kvalitativ och kvantitativ studie av framgångsfaktorer och begränsningar för tillgänglighet i lärmiljöer, lärresurser och lärmaterial.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Sundling; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; lärmaterial; lärresurser; skapande; tillgänglighet; förskolans yngre barn; ateljé och Reggio Emilia;

    Sammanfattning : En kvalitativ och kvantitativ studie som utgår från observation, intervju och enkät. Studien ämnar svara på lärmiljö, lärmaterial och lärresursers framgångsfaktorer och begränsningar för tillgängligheten av estetiskt skapande för de yngre barnen (1–3 år) på förskolor inspirerade av Reggio Emilia filosofin. LÄS MER

  4. 4. Är förskollärare redo att agera i krissituation? : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelse av krisberedskap ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maria Söderbacka; [2022]
    Nyckelord :Förskola; krisberedskap; pedagoger; samspel; säkerhet; trygghet;

    Sammanfattning : Det sker regelbundet olika krissituationer på svenska förskolor/skolor. Pågående samhällsdebatt vittnar om brister i trygghet och säkerhet på Sveriges skolor/förskolor, trots att barnen i skolan/förskolan har rätt att vistas i en verksamhet som är både trygg och säker, enligt både skollagen (SFS 2010:800), barnkonventionen (2009) och förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  5. 5. Planerade aktiviteter i förändring : Studie om förskolans aktiviteter med pedagogiskt syfte

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jacob Hakelius; [2022]
    Nyckelord :Förskola; pedagogik; beslutsprocess;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur och vad förskollärare tänker på för faktorer när de utformar planerade aktiviteter, sedan vad förskollärarna tänker runt de aktiviteter de utövar. Studien granskar förskollärarnas sätt att tänka i koppling till när de får utmaningen att utforma en optimal aktivitet för barnen i fråga och som tillfredsställer styrdokumentens krav. LÄS MER