Sökning: "Arabiska kultur"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Arabiska kultur.
1. Lärares val av läromedel i modersmålsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålslärares strategier för att välja läromedel samt motiven som ligger till grund för dessa val på deras modersmålsundervisning i somaliska och arabiska.Studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv och ramverk som betonar att elever lär sig i samspel med andra människor, med hjälp av fysiska och intellektuella språkliga redskap liksom läromedel. LÄS MER
2. Språkliga utmaningar för arabisktalande andraspråksinlärare efter 8–9 års Sverigevistelse och eventuella faktorer bakom det.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka grammatiska strukturer som fortfarande våller problem för vuxna arabisktalande andraspråksinlärare efter 8-9 års vistelse i Sverige. Denna kvalitativa studie tillämpar processbarhetsteorin för att analysera muntlig produktion utifrån en bildserie. LÄS MER
3. Arabiska kvinnors intima liv : En semiotisk analys av filmen ”Caramel”
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Studien ämnar analysera hur filmen Caramel bryter stereotyper genom de fem huvudkaraktärerna och hur regissören Nadine Labaki använder medieaktivism för att förändra bilden av arabiska kvinnor på film. Detta har genomförts genom en kvalitativ semiotisk analys där begreppen denotation och konnotation applicerats som metod. LÄS MER
4. Lärare tolkar betygskriterierna i ämnet modersmål
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Bedömning och efterföljande betygssättning har en stor inverkan på elevernas lärande, utveckling och motivation. Därför finns det ett stort intresse av att undersöka hur bedömningen och tolkningar av betygskriterierna ser ut i praktiken då ojämlikheter i bedömningen av elevernas prestationer på lång sikt kan påverka elevernas motivation. LÄS MER
5. Läromedel i arabiska som modersmål - En studie av två skolböcker i ämnet i årskurs 4-6 ur lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte med detta arbete är att jämföra två läroböcker i arabiska för åk 4, en som är publicerad i Jordanien “Lugatuna l-arabiytu” Vårt arabiska språk och en som är publicerad i Sverige ”Al-arabiya lugati“ mitt språk är arabiska. Arbetet avser att analysera och jämföra innehållet mellan några texter i dessa läroböcker med avseende på hur väl de följer de svenska styrdokumenten i åk 4-6. LÄS MER