Sökning: "Att lyckas i livet"
Visar resultat 1 - 5 av 159 uppsatser innehållade orden Att lyckas i livet.
1. Kommunikation som mänsklig rättighet och grundläggande behov. Ett utvecklingsarbete om kommunikation och samspel under mellanmålet i förskolan.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Vårt syfte med utvecklingsarbetet är att utveckla barns möjligheter till kommunikation med vuxna och andra barn, samt att erbjuda barnen alternativ för att kunna delta i kommunikativa sammanhang i förskolans verksamhet. Likt Vygotskij framhäver i det sociokulturella perspektivet blir inte omvärlden meningsfull förrän barnen får en chans att vara delaktiga i den, samt vara med och påverka i interaktion med andra människor. LÄS MER
2. EN FÖRÄNDRAD LIVSSITUATION EFTER STROKE. En litteraturöversikt om patientens emotionella upplevelse
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Varje år drabbas ca 25 000 personer av stroke i Sverige. Insjuknandet i stroke kan medföra både fysiska och emotionella komplikationer som kan orsaka lidande hos personen. LÄS MER
3. Man känner sig större än alla andra. En kvalitativ studie om emotioner, neutralisering och vägen bort från kriminalitet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Denna studie undersöker vad som driver kriminalitet hos människor. Studiens syfte är att, genom kvalitativa intervjuer, analysera vilka emotioner som aktualiseras i kriminaliteten, på vilket sätt de brottsliga handlingarna neutraliseras och hur vägen bort från kriminalitet gestaltas. LÄS MER
4. “Den var ganska undermålig den där så kallade skolan då” : Unga vuxnas erfarenheter av sin utbildning som placerade barn i samhällsvård
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ahmed, A och Henriksson, E (2023). “Den var ganska undermålig den där så kallade skolan då” - Unga vuxnas erfarenheter av sin utbildning som placerade barn i samhällsvård.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER
5. Språkstörning. En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : De flesta elever med språkstörning placeras i vanlig klass med varierande grad av stöd och språkstörning är mer osynlig än andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vikten av ett proaktivt arbete i skolans tidiga årskurser är en grundläggande förutsättning för ökad måluppfyllelse och att förebygga negativa livskonsekvenser för elever med språkstörning. LÄS MER