Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Läsförståelsemetoder : - En läromedelsanalys av två kursböcker på Grundlärarprogrammet i ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Enoksson; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; Monica Reichenberg; Barbro Westlund; läromedel; metoder;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Monica Reichenbergs bok Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet (2014) och Barbro Westlunds bok Att undervisa i läsförståelse: lässtrategier och studieteknik (2012). Syftet med analysen är att undersöka vad blivande lärare erbjuds när det gäller specifika metoder och arbetssätt i två av de läromedel som används i grundlärarutbildningen med avseende på undervisning i läsförståelse i skolan. LÄS MER

  2. 22. Vad läser du, fröken? : Lärare i årskurs 1-3 resonerar om hur högläsning används som i svenskämnet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carin Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :högläsning; ordförråd; läsförståelse; årskurs 1-3; reading aloud;

    Sammanfattning : Inledning: Högläsning i skolan kopplas ofta till en mysig stund, ibland i samband med fruktstund och till genren skönlitteratur. Eleverna tränas i att lyssna och sitta still men högläsningen kan utebli på grund av lärarnas övriga uppdrag. LÄS MER

  3. 23. Att undervisa mellan raderna : Fyra lärares beskrivningar av undervisning i och bedömning av läsförståelse i åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Engblom; [2014]
    Nyckelord :explicit undervisning; formativ bedömning; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Sammandrag Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur fyra svensklärare i grundskolans senare år uppfattar och beskriver att de arbetar med undervisning i läsförståelse, samt bedömning av läsförståelse i grundskolans årskurser 7-9. Datamaterial samlades in via halvstrukturerade intervjuer med fyra lärare, samtliga aktiva i grundskolans årskurs 7-9. LÄS MER

  4. 24. Literae - En undersökning om litteraturundervisningen i dagens grundskola. En enkätstudie genomförd hos F-9 lärare. Sidantal: 34

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Peter Ahrens; Sofia Kälebo; [2009]
    Nyckelord :Litteraturläsning; litteraturkanon; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaSyftet med denna uppsats är att undersöka hur grundskollärare i ämnet svenska arbetar medskönlitteratur i dagens grundskola och hur mycket tid de lägger på litteraturundervisningen iklassrummet tillsammans med eleverna. Våra huvudfrågor är vilka metoder och materiallärarna använder i sin litteraturundervisning och hur mycket tid som avsetts. LÄS MER

  5. 25. Att undervisa i historia utifrån skönlitteratur - ett fältarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lene Bergenholtz; [2008]
    Nyckelord :fiction; history education; dual thinking operation; historical awareness; field work;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att genom ett fältarbete i två sjundeklasser få kunskap om undervisning med skönlitteratur har gett elever i den ena klassen andra förutsättningar att skriva en essä än i den andra klassen. Essäuppgiftens uppgift var att fungera som avslutning på arbetsområdet ”Egypten för 5000 år” sedan för eleverna. LÄS MER