Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
21. Läsförståelsemetoder : - En läromedelsanalys av två kursböcker på Grundlärarprogrammet i ämnet svenska.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar Monica Reichenbergs bok Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet (2014) och Barbro Westlunds bok Att undervisa i läsförståelse: lässtrategier och studieteknik (2012). Syftet med analysen är att undersöka vad blivande lärare erbjuds när det gäller specifika metoder och arbetssätt i två av de läromedel som används i grundlärarutbildningen med avseende på undervisning i läsförståelse i skolan. LÄS MER
22. Vad läser du, fröken? : Lärare i årskurs 1-3 resonerar om hur högläsning används som i svenskämnet
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Högläsning i skolan kopplas ofta till en mysig stund, ibland i samband med fruktstund och till genren skönlitteratur. Eleverna tränas i att lyssna och sitta still men högläsningen kan utebli på grund av lärarnas övriga uppdrag. LÄS MER
23. Att undervisa mellan raderna : Fyra lärares beskrivningar av undervisning i och bedömning av läsförståelse i åk 7-9
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Sammandrag Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur fyra svensklärare i grundskolans senare år uppfattar och beskriver att de arbetar med undervisning i läsförståelse, samt bedömning av läsförståelse i grundskolans årskurser 7-9. Datamaterial samlades in via halvstrukturerade intervjuer med fyra lärare, samtliga aktiva i grundskolans årskurs 7-9. LÄS MER
24. Literae - En undersökning om litteraturundervisningen i dagens grundskola. En enkätstudie genomförd hos F-9 lärare. Sidantal: 34
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte och huvudfrågaSyftet med denna uppsats är att undersöka hur grundskollärare i ämnet svenska arbetar medskönlitteratur i dagens grundskola och hur mycket tid de lägger på litteraturundervisningen iklassrummet tillsammans med eleverna. Våra huvudfrågor är vilka metoder och materiallärarna använder i sin litteraturundervisning och hur mycket tid som avsetts. LÄS MER
25. Att undervisa i historia utifrån skönlitteratur - ett fältarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att genom ett fältarbete i två sjundeklasser få kunskap om undervisning med skönlitteratur har gett elever i den ena klassen andra förutsättningar att skriva en essä än i den andra klassen. Essäuppgiftens uppgift var att fungera som avslutning på arbetsområdet ”Egypten för 5000 år” sedan för eleverna. LÄS MER