Sökning: "Attityder till läsning"

Visar resultat 31 - 35 av 121 uppsatser innehållade orden Attityder till läsning.

  1. 31. ”Asså, läsning är ju ändå rätt så kul” : En studie om högstadieelevers inställning till den skönlitterära läsningen i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Ellen Hermansson; [2020]
    Nyckelord :läsmotivation; högstadiet; skönlitteratur; skönlitterär läsning;

    Sammanfattning : Mycket av den forskning som finns idag visar att läsmotivationen hos skolungdomar sjunker. I denna studie undersöks högstadieelevers attityder till skönlitterär läsning i skolan samt undersöks hur det går att förändra de attityder som finns. LÄS MER

  2. 32. Vad får elever att läsa? : En studie om elevers attityder till att läsa skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Erika Nordström; [2020]
    Nyckelord :Litteraturlegitimering; elevers attityder; läsning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Läsning är grunden i den svenska skolan idag. Vi läser i alla ämnen och att ha god läsförmåga och en vilja att läsa förenklar inom alla ämnen. Hur kan det då komma sig att vi idag har en svag legitimering av skönlitterär läsning i skolan. Det är den fråga som detta arbete har haft i fokus. LÄS MER

  3. 33. Eleverna och läsningen : En undersökning av läsvanor och läsattityder ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Cornelia Palmcrantz; [2020]
    Nyckelord :Läsning; skönlitteratur; gymnasieelever; attityder; litteraturundervisning; John Dewey; inquiry; elevcentrerad undervisning; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka elevers relation till läsning av skönlitteratur på fritiden och i skolan för att få bättre kunskap om hur en framgångsrik litteraturundervisning kan bedrivas. Undersökningen utgörs av en enkätundersökning som distribuerades till fyra klasser från olika program på en gymnasieskola i Jämtland. LÄS MER

  4. 34. S.W.A.- Swedes With Attitudes : En receptionsanalys av uttryckta attityder gentemot svensk gangsterrapp.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rami Raghid; Vilmer Franzino; [2020]
    Nyckelord :Moralpanik; Encoding Decoding; tredjepersonseffekten; svensk gangsterrapp; svenska massmedier; diskussionsforum; receptionsanalys; netnografi;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studien syftar till att bidra med en fördjupad förståelse samt en ökad kunskap om attityderna gentemot svensk gangsterrapp. Utifrån syftet och vad uppsatsen vill uppnå författades fyra forskarfrågor: ”Vilka attityder till svensk gangsterrapp uttrycks i svenska massmedier?”, ”Hur kan attityderna gentemot gangsterrapp i svenska massmedier förstås utifrån moralpanik och tredjepersonseffekten?”, ”Vilka attityder till svensk gangsterrapp uttrycks i diskussionsforum?”, ”Hur kan attityderna förstås utifrån teorin om encoding/decoding samt tredjepersonseffekten?”. LÄS MER

  5. 35. Läsning bara en fritidssysselsättning? En undersökning av högstadieelevers läsvanor och attityder till skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Barnholdt; [2020]
    Nyckelord :funktionaliserad undervisning; högstadieelevers läsvanor; motivation; skönlitteratur; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Lärare möter ständigt utmaningar i alla dess former, som lärare i svenskämnet är en utmaning att motivera elever till att läsa skönlitteratur. Jag har genom årens gång blivit uppmärksam på att dagens ungdomar läser i allt mindre utsträckning och de tycks ha tappat motivationen till läsning av skönlitteratur. LÄS MER