Sökning: "Attityder till läsning"

Visar resultat 26 - 30 av 121 uppsatser innehållade orden Attityder till läsning.

  1. 26. Is Early L2 Reading of Children’s Literature a Good Idea? : How the attitudes to reading English children’s literature affect book access and teacher-library collaboration in two Swedish primary schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Oldby; Elin Rushworth; [2021]
    Nyckelord :EFL; ESL; English children’s literature; teacher attitudes; teacher-library collaboration; book access; early L2 reading; Extensive Reading; Book Flood; young language learners; primary school;

    Sammanfattning : This case study investigates how teachers’ and school librarians’ attitudes towards L2 reading in years 1-4, as well as their perceived book access and teacher-library collaboration, influence the use and reading of English children’s literature in two Swedish primary schools. This study is motivated by the importance the English language has in Sweden for higher education, the previous research proving powerful language benefits of extensive L2 reading, as well as the recent proposition to strengthen the school library’s role in Sweden. LÄS MER

  2. 27. Gymnasieelevers attityder till skönlitteratur : Om relationen mellan attityder, förmågor och gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hanna Karlsson; [2021]
    Nyckelord :upper-secondary*; attitudes; literature; fiction; literacy; gymnasie*; attityder; skönlitteratur; fiktion; textkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan gymnasieelevers läs- och skrivförmågor och deras attityder till skönlitteratur samt hur dessa skiljer sig mellan olika gymnasieprogram. Studien jämför främst högskoleförberedande program medyrkesförberedande program, men ser även på skillnader mellan enskilda program. LÄS MER

  3. 28. Den digitala läsförståelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Malvina Lundborg; Joona Väfors; [2021]
    Nyckelord :Digital läsförståelse; digital läsning; digitalisering; digital kompetens; digitala läsupplevelser; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka det rådande forskningsläget gällande digital läsning i skolan. Vi har varit intresserade av att undersöka hur gymnasieelevers läsförståelse påverkas av digitala texter och hur elever upplever läsningen av dessa. LÄS MER

  4. 29. Med lust att läsa : Intervjuer med speciallärare om läsmotivation hos elever i lässvårigheter i grundskolans tidigare år

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Liv Nielsen; [2021]
    Nyckelord :Motivation; reading development; reading engagement; motivation to read; reading attitudes; reading difficulties.; Motivation; läsutveckling; läsengagemang; läsmotivation; attityder till läsning; lässvårigheter.;

    Sammanfattning : Elever i svensk grundskola verkar läsa allt mindre, både i skolan och på fritiden. Forskning och PISA- resultat visar att läsintresse och läsförmåga går hand i hand och kan skapa den s.k. LÄS MER

  5. 30. Läsundervisning från ett lärarperspektiv : En studie om lärares uppfattningar av skillnader i pojkars och flickors läsattityder i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Johanna Linnér; [2020]
    Nyckelord :reading comprehension; reading attitudes; reading; boys and girls; differences; norms; läsförståelse; läsattityder; läsning; pojkar och flickor; skillnader; normer;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att öka kunskapen om lärares uppfattningar kring pojkars och flickors attityder och eventuella resultatskillnader inom läsning och läsförståelse. Detta gjordes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER