Sökning: "Attityder till läsning"
Visar resultat 26 - 30 av 121 uppsatser innehållade orden Attityder till läsning.
26. Is Early L2 Reading of Children’s Literature a Good Idea? : How the attitudes to reading English children’s literature affect book access and teacher-library collaboration in two Swedish primary schools
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This case study investigates how teachers’ and school librarians’ attitudes towards L2 reading in years 1-4, as well as their perceived book access and teacher-library collaboration, influence the use and reading of English children’s literature in two Swedish primary schools. This study is motivated by the importance the English language has in Sweden for higher education, the previous research proving powerful language benefits of extensive L2 reading, as well as the recent proposition to strengthen the school library’s role in Sweden. LÄS MER
27. Gymnasieelevers attityder till skönlitteratur : Om relationen mellan attityder, förmågor och gymnasieprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan gymnasieelevers läs- och skrivförmågor och deras attityder till skönlitteratur samt hur dessa skiljer sig mellan olika gymnasieprogram. Studien jämför främst högskoleförberedande program medyrkesförberedande program, men ser även på skillnader mellan enskilda program. LÄS MER
28. Den digitala läsförståelsen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka det rådande forskningsläget gällande digital läsning i skolan. Vi har varit intresserade av att undersöka hur gymnasieelevers läsförståelse påverkas av digitala texter och hur elever upplever läsningen av dessa. LÄS MER
29. Med lust att läsa : Intervjuer med speciallärare om läsmotivation hos elever i lässvårigheter i grundskolans tidigare år
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Elever i svensk grundskola verkar läsa allt mindre, både i skolan och på fritiden. Forskning och PISA- resultat visar att läsintresse och läsförmåga går hand i hand och kan skapa den s.k. LÄS MER
30. Läsundervisning från ett lärarperspektiv : En studie om lärares uppfattningar av skillnader i pojkars och flickors läsattityder i årskurs 1-3.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Denna studies syfte var att öka kunskapen om lärares uppfattningar kring pojkars och flickors attityder och eventuella resultatskillnader inom läsning och läsförståelse. Detta gjordes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER