Sökning: "Autism och Inkludering"

Visar resultat 11 - 15 av 110 uppsatser innehållade orden Autism och Inkludering.

  1. 11. Hälsofrämjande och förebyggande arbete för flickor med adhd och autism i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Melbe; [2022]
    Nyckelord :Adhd; autism; flickor; hälsofrämjande arbete; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Melbe, Matilda (2022). Hälsofrämjande och förebyggande arbete för flickor med adhd och autism i gymnasiet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. Skönt när lärare har koll liksom, ja jag förstår dig : Röster från fyra flickor med autism – upplevelser från svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Härdelin; Elena Henriksson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Henriksson, Elena och Härdelin, Maria (2022). “Skönt när lärare har koll liksom, ja jag förstår dig. Röster från fyra flickor med autism – upplevelser från svensk grundskola. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 13. Förskolebarn inom autismspektrat : En kvalitativ studie om hur pedagoger arbetar med barn med autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jasmine Campelo; Melina Tarahomi; [2022]
    Nyckelord :Autism; preschool children; preschool teachers; inclusion; tools; cooperation with guardians; Autism; förskolebarn; förskolepedagoger; inkludering; hjälpmedel; samarbete med vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studie har gjorts inom temat specialpedagogik med inriktning inom autismspektrat. Det övergripande syfte med denna studie är att undersöka hur pedagoger inom förskolans verksamhet beskriver hur de arbetar med barn som har autism, samt vad de gör för att skapa inkludering för dessa. LÄS MER

  4. 14. Delaktighet på förskolan : Pedagogers arbete med delaktighet, inkludering och inflytande för barn med autism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Emma Linhardt; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Inkludering; Inflytande; Förskola; Pedagog; Barn med autism.;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att ta reda på pedagogers arbete med delaktighet, inkludering och inflytande för barn med autism på förskolan. Tidigare forskning visar att barn med autism kan ha svårigheter i sociala sammanhang, svårt att interagera med andra barn samt delta i olika aktiviteter. LÄS MER

  5. 15. Neurodevelopmental disorders and team sports : Conditions for including children and youths with neurodevelopmental disorders in team sports in Sweden

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Breitkreuz Chauvet; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental Disorders; Autism Spectrum Disorder ASD ; Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADHD ; Tourette Disorder TD ; Developmental Language Disorder DLD ; team sports; inclusion;

    Sammanfattning : Background: Children and youths with neurodevelopmental disorders are less physically active and have inferior physical fitness levels than their typically developed peers. Organized activities, especially team sports, can be challenging to this group due to common socio-behavioral, linguistic, and personality characteristics and limitations in motor proficiency. LÄS MER