Sökning: "Böcker i hemmet"

Visar resultat 21 - 25 av 67 uppsatser innehållade orden Böcker i hemmet.

  1. 21. Soffhäng eller raka ryggar : Var och vad pojkar och flickor väljer att läsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lisa Dao; Millan Isaksson; [2018]
    Nyckelord :Läsmiljö; bokpreferenser; läsning; könsskillnader;

    Sammanfattning : Inledning: Det är relevant att i dagens samhälle vara en god läsare. Förhoppningsvis är skolan platsen som ska hjälpa eleverna att få ett större intresse för läsning. LÄS MER

  2. 22. ”Tänk att allt är mitt på riktigt nu” : En kvalitativ textanalys av barnböcker med tema flykt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :barnlitteratur; flykt; intersektionalitet; genus; etnicitet; klass;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur karaktärer på flykt framställs i ett urval samtida barnböcker samt undersöka platsen och hemmets funktion för att se vilka värderingar som förmedlas. Detta sker genom en kvalitativ textanalys av fem barnböcker utgivna mellan år 2008–2017. LÄS MER

  3. 23. Läsande familjer – en studie av fyra familjers läsvanor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Karin Danhage; [2017-11-10]
    Nyckelord :Family; literacy; sociokulturell teori; läsvanor; interaktion;

    Sammanfattning : Mötet med text och läsningen i hemmet går under begreppet family literacy. Innebörden i begreppet family literacy är att människan redan som barn socialiseras in i textens värld främst genom familj, vänner och övriga närstående. Denna socialisering sker genom olikaliteracyaktiviteter som i regel startar när barnen är bebisar. LÄS MER

  4. 24. Det omvända ambitionsgapet : En studie av den höga utbildningsambitionen hos andra generationens invandrarbarn

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rebecka Bouvin; Felix Porsner; [2017]
    Nyckelord :Andra generationens invandrare; utbildning; ambition; primära och sekundära effekter; barn till invandrare; utbildningsnivå; status; statusförändring; klassresa;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka om det finns en skillnad mellan barn till invandrare och barn till svenskfödda vad gäller deras studieambitioner. Har barn till invandrare för avsikt att studera längre än sina helsvenska kamrater och förstärks detta när vi jämför barn med samma bakgrund och utbildningsprestation? Kan detta i sådana fall förklaras av att dessa barn har en ambition att erhålla en högre yrkesstatus än sina föräldrar? De teoretiska ramverken som används i denna undersökning är primära och sekundära effekter. LÄS MER

  5. 25. Vad läser du, fröken? : Lärare i årskurs 1-3 resonerar om hur högläsning används som i svenskämnet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carin Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :högläsning; ordförråd; läsförståelse; årskurs 1-3; reading aloud;

    Sammanfattning : Inledning: Högläsning i skolan kopplas ofta till en mysig stund, ibland i samband med fruktstund och till genren skönlitteratur. Eleverna tränas i att lyssna och sitta still men högläsningen kan utebli på grund av lärarnas övriga uppdrag. LÄS MER