Sökning: "Böcker i hemmet"

Visar resultat 6 - 10 av 67 uppsatser innehållade orden Böcker i hemmet.

  1. 6. En kunskapsöversikt om hur högläsning främjar elevers språkutveckling i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nadin El-Machharawi; Sumeja Avdija; [2023]
    Nyckelord :högläsning; språk; språkutveckling; tidig ålder; attityder i hemmet; skolan; förskoleklass; lågstadiet;

    Sammanfattning : I klassrummen så används högläsning på varierande sätt beroende på elevgruppen, pedagogen samt klassrumsmiljön. Avsikten bakom denna kunskapsöversikt är att göra en undersökning kring vad forskningen har att säga om hur högläsning utvecklar barn och elevers språkkunskaper. LÄS MER

  2. 7. Arbete med flerspråkiga barn i förskolan : Förskollärarnas förhållningssätt till ett språkutvecklande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rita-Marie Habib; Sonja Kuprin; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; inkludering; språkutveckling; pedagoger; förhållningssätt; modersmål; förskola;

    Sammanfattning : Flerspråkigheten ökar i Sverige och därmed ökar även antalet flerspråkiga barn i förskolan. Forskning har visat på att vart femte barn i förskolan är flerspråkigt och talar ett annat modersmål än svenska i hemmet. LÄS MER

  3. 8. Skildringar av karaktärer med funktionsnedsättning i bilderböcker : En kvalitativ bild- och textanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Filippa Särud; [2022]
    Nyckelord :disability; crip theory; critique of norms; picture books; text analysis; bilderböcker; crip theory; funktionsnedsättning; normkritik; textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie är gjord för att skapa kunskap om hur karaktärer med funktionsnedsättning skildras i bilderböcker. Förhoppningar med studien är att visa på viktiga aspekter, men även vikten av att läsa denna genre i förskolan. LÄS MER

  4. 9. Läsa för livet : Svensklärares erfarenheter av elevers läsmotivation i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Johansson; Anna Sjökvist; [2022]
    Nyckelord :Teacher perspective; reading; interest in reading; reading comprehension; motivation; school library; Lärarperspektiv; läsning; läsintresse; läsförståelse; motivation; skolbibliotek;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur fem verksamma svensklärare arbetar för att främja och utveckla elevers motivation till skönlitterär läsning i årskurs 4–6. Vidare undersöks hur lärarna beskriver samverkansarbetet med skolbiblioteket. LÄS MER

  5. 10. “Det ligger ett jättestort ansvar på oss lärare att se till att elever läser” : Motiverande lässtrategier för ökad läsning bland elever i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Agnes Gustafsson; Marit Jacobs Hanefors; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; mängdträning; nivåanpassad parläsning; läxläsning; läsning i hemmet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur lärare i årskurserna 1–3 undervisar i lässtrategier samt hur de motiverar elever till ökad läsning av skönlitterära böcker. För att ta reda på det utgår vi från två frågeställningar: Vilka strategier säger lärarna att de använder för att öka läsandet bland sina elever? På vilka sätt beskriver lärarna att de stöttar eleverna med hjälp av olika strategier i och utanför skolan? För att få svar på våra frågor användes en kvalitativ metod där intervjuer med nio grundskollärare i årskurserna 1–3 genomfördes. LÄS MER