Sökning: "Barnkläder"
Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade ordet Barnkläder.
16. Gender neutral pattern design for childrens clothing regarding color and motif
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka hur ett genusneutralt mönster för barnkläder skulle kunna se ut med avseende på färg och motiv. Forskning genom design har använts som tillvägagångssätt, varpå olika designförslag tagits fram. LÄS MER
17. Ta färgen tillbaka!
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Arbetet utgår från att ge barn ett alternativ på kläder som inte bestämts till ett visst kön genom att arbeta med färgsättning, illustration och sedan mönsterkonstruktion. Detta mönster ska sedankunna appliceras på barnkläder. LÄS MER
18. Schysst byxa! : En barnbyxa med justerbar benlängd framtagen ur hållbarhetssynpunkt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : En barnbyxa med justerbar benlängd som möjliggjorde att längden kunde justeras allt efter barnet växte togs fram av ett svenskt modeföretag. Därmed ökade livslängden på plagget. Byxan återkallades från marknaden då den bröt mot produktsäkerhetslagen för att den dragsko som utgjorde lösningen kunde innebära stryprisk för barnen. LÄS MER
19. Föräldraskap i sociala medier : Barnmode och barninredning som identitetsmarkörer
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Att dela ett intresse för barnmode och barninredning i sociala medier är stort bland många föräldrar. På Instagram läggs det upp bilder på barn i trendiga barnklädesmärken och fina detaljer från olika barnrum. På Facebook diskuteras märket Mini Rodini och på Instagram sökes och delas barnrumsinspiration. LÄS MER
20. Sexualiseringen av barndomen : Genus och könsidentiteter i barnkläder
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I detta arbete kommer barnens utformning av deras könsidentiteter i förhållande till sina kläder att diskuteras. Metoden som använts är fokusgruppsintervjuer med barn i fem-sexårsåldern. Intervjuerna har utförts på en förskola i en storstad med en könsblandad grupp och två könshomogena grupper. LÄS MER