Sökning: "Bildanalys mode"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Bildanalys mode.

  1. 1. Slow fashion- konsumera mer för att konsumera mindre? : En semiotisk bildanalys av varumärket Djerf Avenue i relation till minimalism och slow fashion.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :mathilda blomqvist; Jennifer Rygaard; [2023]
    Nyckelord :Livsstil; minimalism; slow fashion; klädstil; konsumtion; varumärke;

    Sammanfattning : Studien “Slow fashion - konsumera mer för att konsumera mindre” undersöker hur Djerf Avenue kommunicerar varumärkesidentitet baserat på slow fashion i relation till minimalistisk livsstil på Instagram. Fast fashion innefattar, billigt producerat mode med låg kvalitet och kort levnadstid, där överkonsumtion mättar behovet av att följa trender i stunden. LÄS MER

  2. 2. Rosa och Tajt VS Blått och Stiligt : En visuell analys av klädföretaget HOPE´s könsneutrala klädkollektion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Könsneutralitet; mode; performativitetsteori; reklam; visuell bildanalys; socialsemiotik; normer och stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att att undersöka hur modegenren kan framställa könsneutral reklam.Detta görs genom en visuell bildanalys av tre könsneutrala reklambilder från det svenskamodeföretaget HOPE. LÄS MER

  3. 3. Leveraging Adult Fashion to Enhance Children’s Fashion Recognition

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Angel Luis Igareta Herráiz; [2021]
    Nyckelord :CNN; Machine Learning; Transfer Learning; Fashion Analysis; Children’s Fashion; Clothing Attribute Recognition; CNN; maskininlärning; överföringsinlärning; modeanalys; barnmode; igenkänning av klädesattribut;

    Sammanfattning : The future of the fashion industry is expected to be online, thus a significant amount of research is being conducted in the field of fashion image analysis. Currently, a task that places a heavy workload on online stores is manually tagging new garments, including attributes such as category, color, pattern, or style. LÄS MER

  4. 4. Draw me like one of your french girls : En uppsats om porträtteringen av kvinnor i svenska modeföretags reklamfilmer

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Kajsa Holten; Elin Aller; [2019]
    Nyckelord :Genusperspektiv; Porträttering; Reklam; Mode;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur kvinnor porträtteras utifrån ett genusperspektiv i reklamfilmer från svenska modeföretag. Urvalet består av tre reklamfilmer med flest visningar på youtube från tre stora svenska modeföretag. I studien har vi genom vårt urval kommit fram till att undersöka Filippa K, Kappahl och Lindex. LÄS MER

  5. 5. Graffiti och dess kopplingar till etablerad grafisk design

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Jacob Tromark; Gustav Thunberg; [2019]
    Nyckelord :Postmodernism; Graffiti; Grafisk-design; Mode; Reklam; Bildanalys; Keith Harring; Jean Michel Basquiat; Hiphop; Historia;

    Sammanfattning : Graffiti är en konstform som kan väcka olika associationer beroendepå dess kontext. Graffiti-begreppet är brett men förknippas oftast medvandalism. I olika sammanhang kan bilden av graffiti dock omformasfrån en rebellisk ungdomskultur till något som passar inom deexklusiva finrummen. LÄS MER