Sökning: "Bildframställning"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade ordet Bildframställning.
21. Digitala mediers användning i bildämnet i skola och på fritiden : Om bildaktivitet med digitala medier
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur bildlärare utformar bildundervisning avseende stöd till elevernas utveckling av bildkunskap som kan användas i vardagen, och hur ungdomar arbetar i högstadiet med digitala medier i ämnet bild samt hur ungdomar arbetar med digitala medier på fritiden. Studiens teoretiska utgångspunkter ligger i Marner och Örtegrens digitala mediers implementering i skolan och på fritiden. LÄS MER
22. Vilken nytta... mer än att det ska vara roligt? : En kvalitativ studie om bildämnets undervisning i grundskolans tidigare år
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Den här uppsatsen handlar om bildämnet i den svenska grundskolan. Bildform har genom alla tider haft betydelse för oss människor. Via grottmålningar, konst, skulptur, arkitektur, foto, film, symboler och tecken har vi fått redskap att uttrycka, känna och förmedla olika budskap från urminnes tider tills idag. LÄS MER
23. Digitala verktyg i bildämnet : en undersökning i några lärares användande av digitala verktyg i sin bildundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnenSammanfattning : Samhället och arbetsmarknaden efterfrågar idag fler och nya kunskaper av de elever som lämnar gymnasiet. Utvecklingen på den tekniska fronten går snabbt framåt och idag är det nästan en självklarhet att man ska ha datorvana och känna till de vanligaste användningsområdena. LÄS MER
24. 2D-3D-2D : En undersökning av elevers rumsuppfattning i tvådimensionella bildarbeten efter ett tredimensionellt bildmoment.
Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ett tredimensionellt bildmoment påverkar rumsuppfattningen i ett tvådimensionellt arbete. Den metod jag valde är en aktionsforskningsmetod där man arbetar direkt i den praktiska verksamheten i en cyklisk process med fyra faser: planering, aktion, observation och reflektion. LÄS MER
25. Flickor och pojkar i förskoleklass : Barns bildskapande ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnenSammanfattning : Vår studie behandlar barns bildskapande ur ett genusperspektiv och är av kvalitativ art. Denna metod har lämpat sig bäst då vi ämnat undersöka det unika och speciella, snarare än det generella som en kvantitativ undersökning skulle ha gett. Vi har undersökt likheter och olikheter i flickor och pojkars teckningar. LÄS MER