Sökning: "Billboard Hot-100"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Billboard Hot-100.

  1. 1. Hetast av hundra: Vad gör en låt till enlistetta?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Marwah Feniri; [2021]
    Nyckelord :BTS; Billboard Hot-100; Drake; Kanye West; Olivia Newton-John; Physical; Whitney Houston;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det utifrån det musikaliskainnehållet går att förstå och förklara viktiga aspekter som gör en låt till enlistetta. Valet av låtar, som utgör undersökningsmaterialet, baserades på att dessaskall ha legat etta på Billboard Hot-100, och att dessa skulle vara från olikatidsperioder: hela vägen från 80-talet och fram tills 2021. LÄS MER

  2. 2. You know who pop the most shit? : A study of profanity and gender differences in modern pop music

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Johanna Sandén; [2020]
    Nyckelord :Profanity; swear words; gender; frequency; profanity profiles; music lyrics;

    Sammanfattning : Are there any gender differences in how profanity is used in modern pop music in 2019? The purpose of this study was to analyse music lyrics with particular attention paid to frequency and profanity profiles between female and male artists. The corpus used in the investigation contains a total of 34 music lyrics equally divided between the genders and was collected from a Billboard chart called “Hot 100 Songs”. LÄS MER

  3. 3. "My mama don't like you and she likes everyone" : en undersökning om vilka kvinnliga stereotyper som förekommer i Billboardlistans mest spelade låtar 2016 med fokus på låttexterna

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Katja Kiviniemi; [2018]
    Nyckelord :Lyrics; stereotypes; women; gender; discourse; Billboard; Låttexter; stereotyper; kvinnor; genus; diskurs; Billboard;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur kvinnor porträtteras i låttexter från Billboardlistan Year End Chart Hot 100 Songs för årsslutet 2016. För att göra detta används kritisk diskursanalys ihop med Virginia W Coopers artikel ”Women in popular music: A quantitative analysis of feminine images over time” från 1985 där hon kommit fram till elva kvinnliga stereotyper som förekommer i populära låttexter. LÄS MER

  4. 4. Did Modern Media Kill the Superstar?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Simon Andersson; [2016]
    Nyckelord :Superstar effect; the Long Tail; consumer behaviour; economics; modern media; digital media; music consumption; Billboard; word of mouth; transaction cost economics; uncertainty; bundling; unbundling; Business and Economics;

    Sammanfattning : This thesis will examine the increased amount of information made available through modern media, and how this affects the diversity in consumption. The thesis will focus on how diversity in music consumption has evolved over the years. LÄS MER