Sökning: "CSR: Företagens Sociala Ansvar"

Visar resultat 6 - 10 av 114 uppsatser innehållade orden CSR: Företagens Sociala Ansvar.

  1. 6. Revisionsbyråernas granskning av hållbarhetsrapporter : En kvalitativ studie om hur revisorer försäkrar om en tillförlitlig hållbarhetsrapport

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Narin Keredeqi; Yousif Samarji; [2023]
    Nyckelord :Sustainability raporting; corporate social responsibility CSR ; legitimacy theory; greenwashing; audit; sustainability review.; Hållbarhetsrapportering; företagens sociala ansvar CSR ; legitimitetsteori; greenwashing; revision och hållbarhetsgranskning.;

    Sammanfattning : Title: Audit firms' review of sustainability reports: A qualitative study of how auditors ensure a reliable sustainability report Level: Student thesis, final assignment for bachelor’s degree in the subject Business Administration Authors: Narin Keredeqi & Yousif Samarji Supervisor: Jean Claude Mutiganda  Aim: Sustainability reporting is a relatively new concept for organizations, the non-monetary report includes the companies' work and performance with regard to social and sustainable responsibility. The study aims to gain an increased understanding of the auditor's role in auditing sustainability reports, as well as how auditors ensure that the information in the content is correct. LÄS MER

  2. 7. Effekterna av företagens sociala ansvar på anställda : Corporate Social Responsibility ansvar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :David Kiese; [2022]
    Nyckelord :CSR; Anställda; Organisation;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om den påverkan som företagens sociala ansvar (Corporate Social Responsibility, CSR), som del av ett företags interna styrning, kan ha på processen att bygga en organisatorisk identitet bland anställda. Teoretiskt baseras uppsatsen i huvudsak på Ashforth och Maels (1989) fyra principer för identifiering av individen med en grupp. LÄS MER

  3. 8. Bolagsstyrning, hållbarhetsredovisning och skatteplanering: En studie över 465 europeiska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jonathan Engdahl; Hampus Hedquist; [2022]
    Nyckelord :corporate governance; tax avoidance; corporate social responsibility; skatteplanering; bolagsstyrning; hållbarhetsredovisning;

    Sammanfattning : Syfte: Företagens sociala ansvarstagande i samhället diskuteras flitigt och frågan om CSR har blivit en viktig fråga för företag och dess intressenter. Detta har fått en vidare effekt genom att företagens ansvar gentemot samhället och miljön riktat fokus på företagens betalda skatt som del i dess ansvar. LÄS MER

  4. 9. Corporate Social Responsibility och dess påverkan på aktieprestationen under Covid-19 : En kvantitativ studie på 371 publika bolag inom transport- och logistiksektorn i G20-länder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maryam Anton; Raana Rad; [2022]
    Nyckelord :CSR; ESG; Stock performance; Covid-19; G20; transportation- and logistics sector; CSR; ESG; aktieprestation; Covid-19; G20; transport- och logistiksektorn;

    Sammanfattning : Syfte: Det har riktats stor uppmärksamhet mot företagens sociala ansvar under senaste decennierna och CSR har därmed blivit en alltmer viktig fråga för företag och dess intressenter. Huruvida högre CSR bidrar till högre aktievärde har varit ett omstritt ämne inom tidigare studier. LÄS MER

  5. 10. Corporate Social Responsibility : Förhållandet mellan CSR kommunikation av företag inom energidrycksbranschen och konsumenternas uppfattning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Roshni Rahman; Måns Karlsson; [2022]
    Nyckelord :CSR; communication; consumer; energy drink industry and social responsibility; CSR; kommunikation; konsument; energidrycksbranschen och socialt ansvar;

    Sammanfattning : This study aims to examine the relationship between CSR communication by companies in the energy beverage industry and consumers' perception of the communication. Today’s society has during the past few years placed more and more interest on companies and is demanding the consideration for social and environmental responsibilities. LÄS MER